اين روزها بسته بندی در برندسازی محصولات فقط نقش حفاظت و تقسيم بندي را ندارد و بيشتر به يك ارزش افزوده براي كالا تبديل شده است، انكار نقش بسته بندي كالا در تصميم گيري مشتري در محل خريد غيرممكن است، يك بسته بندي بد مي تواند مشتري را از خريد منصرف كند، يك بسته بندي متوسط مي تواند به راحتي بازي را به رقيب ببازد و در ميان چيدمان فروشگاه گم شود.

يك بسته بندي خوب مي تواند تصميم گيري را براي مشتري راحت كند. و يك بسته بندي خلاقانه و عالي مي تواند مشتري را به خريد محصول ترغيب نمايد.

با توجه به اينكه هنوز در كشور ما فرهنگ خريد بر مبناي خريد فله و باز است هنوز راه درازي در پيش داريم تا شاهد رشد و رونق بسته بندي هاي محصولات باشيم ولي اين روزها صادركنندگان متوجه اين شده اند كه بدون توجه به اين بخش توفيقي در بازار جهاني نخواهند داشت و همگان مي دانيم كه به خاطر همين بسته بندي بود كه بازار زغفران را به اسپانيا واگذار كرديم و پسته را به ديگري….

و اگر توليد كننده اي گوشه چشمي به بسته بندي نشان مي دهد در راستاي ارتقاي بسته بندی محصولاتش از بد به متوسط است و هنوز جايي براي بسته بندي هاي خلاقانه در صنعت كشور در نظر گرفته نشده است.

بنابراين با نگاهي سرسري در فروشگاه ها مي توان ديد كه در هر راسته از صنعت رقبا مي كوشند تا مبناي بسته بندي هايشان را بر تفاوت هاي جزيي بگذارند كه فقط محصولات باهم قاطي نشود و هيچ يك برتري خاصي بر ديگري ندارد و بارز نيست كه اين نشاندهنده آن است كه نيازش را حس نكرده اند.

ولي از طرف ديگر به علت بالا بودن هزينه ها وقتي بسته بندي ها خاصتر مي شود بعضا كيفيت محصولات پايين مي آيد و اين اتفاقي است كه در صنعت شكلات و شيريني افتاده است، جعبه هاي شيك شكلاتي كه كيفيت شكلات داخل آنها چنگي به دل نمي زند و باعث مي شود كه مشتري فكر كند فقط پول مقوا را مي دهد.و اين عدم تعادل تا آنجا پيش مي رود كه بدون توجه به مسير طي شده توسط توليدكنندگان باعث رشد بدبيني نسبت به فرهنگ بسته بندي مي شود.

به هر حال هميشه فرم و رنگ روي ناخودآگاه انسان تاثيري انكار ناپذير داشته و يك بسته بندي خلاق مي تواند حس تملك فرد را برانگيزد و اگر كيفيت محصول نيز به خوبي پوسته ظاهري آن باشد قدم هاي اوليه براي برندينگ برداشته شده است.

برند به معناي حضور مثبت در جان و ذهن مخاطب است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *