شایعاتی که در زمینه مبحث هویت بصری سازمان های رایتل و همراه اول در محافل عمومی پیچیده شده است ،تقلید لوگوی این دو سازمان از دو شرکت غیر ایرانی بوده است .

رایتل و همراه اول

تحلیل هویت بصری اپراتور های همراه اول و رایتل

عناصر اصلی برند مانند لوگو، آرم و نام همگی هویت ظاهری و بصری هستند و بازتاب دهنده جوهره برند، شخصیت برند و فرهنگ شرکت اند که باید با دیدگاه بلند مدت طراحی گردند. هویت بصری برند سبک ‌و‌ سیاق و شخصیت یک برند را بیان می‌کند .

شایعاتی که در زمینه مبحث هویت بصری سازمان های رایتل و همراه اول در محافل عمومی پیچیده شده است ، تقلید لوگوی این دو سازمان از دو شرکت غیر ایرانی بوده است .

اما به دور از حاشیه ها ،در بررسی هویت بصری این دو برند تلفن های همراه نکات قابل ذکری وجود دارد.

رایتل
نوع شرکت : نیمه خصوصی(دولتی)
تاسیس : 1386
شرکت صاحب امتیاز : شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی

مهمترین خدمات نسل سوم تلفن همراه : 

  • اتصال به شبکه اینترنت با سرعت بالا و درحین حرکت
  • برقراری تماس تصویری
  • دانلود ویدئو، امکان دریافت کلیپهای تصویری بر روی گوشی تلفن همراه
  • امکان دریافت تصاویر تلویزیونی بر روی گوشی های تلفن همراه
  • ارائه انواع محتوای دیجیتال بر بستر تلفن شبکه تلفن همراه

رنگ بنفش در لوگوی رایتل نشان از سلطه وهم چنین جوانگرایی و به روز بودن است و در یک بعد دیگر رویا پردازی، که با توجه به تمایل جوانان به این نسل از اپراتور ها، به نظر کاری بررسی شده صورت گرفته است.

دلیل انتخاب رنگ‌ها سفید و بنفش ارغوانی این است که علاوه بر ایجاد تمایز با سایر برندهای تلفن‌های همراه کشور، بتواند با مخاطبان خود به خصوص جوانان ارتباط مهیجی بر قرار کند. برای نام نوشته فارسی و انگلیسی رایتـل و شعارهای تبلیغاتی آن، فونت جدیدی را نیز در هماهنگی با استراتژی و هویت برند طراحی شده است . بین کلمه انگلیسی Rightel و علت اصلی نام گذاری فارسی آن که از شاهنامه استخراج گردیده به معنای خرد، غرابت معنایی وجود دارد(تلفن هوشمند).

در طراحی لوگوی رایتـل از فرم‌های مدور استفاده شده است که ضمن تداعی امواج آنتن‌های “بی تی اس”، هویت مهیج و ساده برند را نیز نشان می‌دهد. این لوگو ترکیب بدیعی از سه دایره است که اشاره غیر مستقیم به نسل سوم سیم کارت دارد.

رایتل و همراه اول

همراه اول
نوع شرکت : دولتی
تاسیس : 1373
شرکت صاحب امتیاز : شرکت ارتباطات سیار ایران

مهمترین خدمات نسل اول تلفن همراه : 

  • سرویس FDN
  • اینترنت همراه
  • سرویس روینگ بین الملل
  • پیام چند رسانه ای
  • مکالمه گروهی

ترکیب دو رنگ آبی و نارنجی در همراه اول القا کننده نیرو درونی است، اما در کل به صورت متضاد هم هستند.

رنگ آبی آرامش بخش و رنگ نارنجی بالا برنده متابولیسم بدن و اینکه این دو در نزدیکی انتهای دو سر طیف رنگ ها هستند. به نظر رنگ سیاه نوشته همراه اول نمی تواند تناسبی با رنگ آرامش بخش و اعتماد بر انگیز رنگ ابی داشته باشد.

در لوگوی همراه اول در ظاهر ، وجود یک ارتباط در هم تنیده به چشم می خورد که یاد آور شعار تبلیغاتی هیچ کس تنها نیست می باشد. علت اينكه دوحلقه نسبت به هم زاويه گرفته اند به معناي تحرك وتغييرمداوم اشاره دارد .

هيبت كلي لوگو، تداعي كننده ”ه“ دررسم الخط فارسي است كه مقدمه همراه نيزهست .در یک نگاه می تون گفت رایتل نسل جوان و خلاق را هدف قرار داده اما همراه اول بیشتر بر فرهنگِ اصالت و سنتی اهمیت می دهد که در یکی از بهترین کمپین تبلیغاتی این شرکت با عنوان ” سیم کارتتو عوض کن ” اشاره به اصیل بودن این نسل از تلفن همراه قابل رویت می باشد و هم چنین در کنار هم بودن که از آداب گذشته تا کنون ایرانیان می باشد.

رایتل و همراه اول

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *