توییتر (Twitter) شبکه ای اجتماعی و سرویس ارائه دهنده میکروبلاگ است
که به کاربران اجازه می‌دهد تا ۱۴۰ حرف ، پیام متنی را که توییت  (Tweet) نامیده می‌شود ، ارسال کنند.
توییتر در مارس ۲۰۰۶ به دست جک دورسی ایجاد شد و در ژوئیه ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد.
این میکروبلاگینگ در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر داشت که ۳۴۰ میلیون توییت در روز می‌فرستند
و بیش از ۱٫۶ میلیارد جستجو در آن انجام می‌شود.
توییتر با شعار چیکار می‌کنین؟ (?What are you doing)
پا به میدان وب گذاشت امّا در نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی این شعار به چی شد؟ (?What’s happening) تغییر کرد.
یکی از ویژگی‌های توییتر محدود بودن به تایپ تنها ۱۴۰ کاراکتر است.
این دو شناسه به قدری نو بود که به سرعت در بین کاربران اینترنت به محبوبیّت رسید.
در توییتر افزون برفرستادن نوشتار می‌توان فیلم ، عکس و صدا نیز فرستاد. توییتر در لغت به معنی جیک جیک کردن پرنده است.
شاخه مرکزی توییتر در سان‌فرانسیسکو ، ایالت کالیفرنیا است و دفترهایی نیز در شهرهای بوستون ، نیویورک و سن‌آنتونیو دارد.
توییتر در رتبه‌بندی وب‌گاه الکسا در میان ده وب‌گاه برتر در رتبه هشتم قرار دارد. توییتر با بیش از ۶۰۰ کارمند  و با ۱۶ زبان مختلف در دسترس مخاط
سیمون آکسیلی برای پرنده ای که جیک جیک می کرد تنها ۳ دلار گرفت
سیمون آکسلی یک بریتانیایی مقیم آکسفورد است ، همسری ژاپنی و دو پسر دارد ،
اگر به خانه او بروید تنها چیزی که می‌تواند ربط او را با دنیای استارت‌آپ‌ها نشان بدهد، پرنده‌هایی است که به دیوار نصب شده‌اند.
این پرنده‌ها ، پرنده‌هایی خاص هستند : پرنده اصلی لوگوی توییتر را زمانی که در سال ۲۰۰۶ این سرویس شروع به کار کرد
همین آقای آکسلی طراحی کرد بین خود است.
البته سیمون آکسلی این لوگو را اختصاصاً برای توییتر طراحی نکرده بوده ،
او این طرح را در مدت۳۰ دقیقه کشیده بود و در سایت iStockphoto.com قرار داده بود، مؤسسان توییتر زمانی که دنبال لوگو می‌گشتند
آن را در این سایت دیده و این لوگو را پسندیدند و تنها برایش سه یا چهار دلار پرداختند.
اما جالب است بدانید که آکسلی بعد از فروش طرحش تا مدت‌ها نمی‌دانست که نشان چه سایت مهمی را طراحی کرده،
تا اینکه یک روز که مشغول تماشای CNN از تلویزیون اتاق نشیمن بود، پرنده‌اش را دید که مشهور شده!
نکته بارز پس زمینه آبی رنگ پرنده است که بعد ها به رنگ سازمانی توییتر تبدیل می شود.
شاید بشود گفت این پرنده پاک و سفید ، آزادانه بر روی درختی نشسته و خیلی ساده و راحت داره جیک جیک می کند.
چرخش شاخه های درخت هم ما رو به یاد فیبوناچی ( Fibonacci ) و تناسبات طلایی اش می اندازد.
 ارزش های سازمانی در توییتر
  • کسب و کار قابل افتخار.
  • اشتیاق و شخصیت.
  • اعتماد سازی.
  • دفاع و احترام از کاربران.
  • ارتباط با تمامی اشخاص جهان.
  • نوآوری از راه آزمایشات.
  • دنبال کردن دیدگاه های مختلف.
  • دقیق باش درستش کن.
  • سادگی.
  • جابجایی.

توییتر پرنده است و  پرنده توییتره

مدتی است که توییتر لوگوی جدید خود را به نمایش گذاشته است.
مطمئنا این اولین بار نیست که این اتفاق افتاده است و این آخرین تغییری است که ما شاهد آن هستیم.
برای آن که بدانیم کدام لوگو بهتر یا بدتر است ، می توان تجزیه و تحلیل هندسی آن را انجام داد.
با استفاده از حلقه-هایی  فیبوناچی ( Fibonacci ) جادویی پنهان را در لوگو بوجود آورد.  (a+b)/a=a/b⁡〖=φ=1.61803〗
در تاریخ 6 ژوئن 2012، توییتر در پست وبلاگ خود لوگوی جدید خود را به نمایش گذاشت :
پرنده¬ای که در بالا می بینیم ، پرنده جدید توییتر است ، فورا متوجه می شویم سر پرنده بالاست و در حال پرواز است.
 حالا دیگر نیازی به نوشتن کلمه توییتر نیست
حالا متوجه پرنده ساده شده توییتر می شویم نیاز این به بعد، این پرنده نماد جهانی توییتر خواهد بود .
پس دیگر نیازی به نوشتن حروفی مثل حرف t برای نشان دادن توییتر وجود نداریم.
حالا توییتر در رده های شرکت های بزرگی مانند: اپل ، نایک ، استارباکس و تارگت
در گروه شرکت هایی قرار گرفته که نام تجاری آنها بدون هیچ کلمه ای قابل شناسایی است.
 تکامل یک پرنده
با بررسی لوگوی توییتر متوجه می شویم 5 تکرار بزرگ از پرنده قدیمی توییتر که با نام لری شناخته می شد ، وجود دارد.
اولین پرنده را سیمون آکسلی طراحی کرده و آخرین پرنده را دوگ بومن طراحی کرده است.
بسیاری از تصاویری که می توان از پرنده اصلی پیدا کرد در واقع تصاویر سمت چپ است
هرچند به نظر می رسد که توییتر با هر دو وجه آن روبرو شده و در نهایت، هم لری تصمیم گرفت به سمت راست برود .
نسخه دوم لری یک گام تدریجی نیست ، بلکه طراحی مجدد آن کاملاً از ابتدا نیست.
این پرنده در مسیر تکامل آهسته آهسته قدم بر می دارد تا به جایی که امروز است برسد.
همانطور که می بینید، تکرار دوم و سوم در واقع نسبتاً شبیه شکل همان شکل است، آنها عمدتاً در حال کارتونی شدن و دوستانه تر شدن پرنده بودند.
گام بعدی این بود که تمام جزئیات کارتونی نامناسب را رها کرده و به یک نگاه کلی برسیم.
در طول فرایند، شکل پرنده ساده شده ، پا حذف شده ، بال ها دوباره باز و خمیده شدند.
در این مرحله به نظر می رسد پرنده خیلی به سمت بالا حرکت نمی کند ، بلکه یک گام به عقب برگشته که در نسخه بعدی به ارتفاع جدیدی رسیده است.
اکنون ما به جدیدترین تکرار می رسیم. به غیر از تغییر مسیر، چندین تغییر قابل توجه دیگر نیز وجود دارد. بالها دارای یک پر یا رگه کمتر هستند،
پاهای پرنده برداشته شده و سر بزرگ کارتونی آن به طور قابل توجهی کوچک شده و به بخشی از یک دایره تبدیل شده است.
 ساختار لوگو
چیزی درباره هندسه آرم توییتر جدید است که بسیار جالب است. توییتر سعی در پنهان کردن آن ندارد، اما این ویژگی را به طور شفاف نشان می دهد.
شاید این حلقههای تو در تو دود یک سیگار باشد.
اما با نگاهی عمیق تر بشه از میون اون یک پرنده بیرون کشید. در اینجا یک نگاه نهایی است که باعث می شود
واقعا ببینید که چطور غبار حلقه ها تبدیل به شکل پرنده توییتر می شود.
همانطور که به وضوح می توانیم ببینیم ، لوگوی جدید توییتر با دقت تمام روی دایره های فیبوناچی ( Fibonacci )  منطبق شده است.
اما ، آیا این یک فریب بزرگ است ؟
یا می توان همین کار را با هر آرم دیگری و با تعداد منحنی زیادی انجام داد؟
این کار را می توان در پرنده قبلی هم آزمایش کرد.
پاسخ چیست ؟
هم نه و هم آره
در بعضی موارد ، پرنده قبلی از بخشی از حلقه های دایره ای فیبوناچی ( Fibonacci )  استفاده می کند،
اما زمانی که به شکل نزدیک شویم ، منحنی های زیادی را می بینیم که با این تناسبات طلایی مطابقت ندارد و به محل آن تا حدودی نامنظم است.
مهم این است که هر بخش از لوگوی جدید و قدیم را می توان با استفاده از یکی از دو حلقه (یک کوچک و یک بزرگ) تعریف کرد.
حلقه های جاویی ای که در بسیاری از لوگوهای معروف و مطرح جهان ما را به خود جذب میکند.
 سایر آیکون های دایره محور
توییتر قطعا در تلاش خود برای ایجاد زیبایی و سادگی در لوگو خود از طریق استفاده از محافل نیست.
اولین بار که این منطق برای تعریف یک آرم استفاده شد، و ابتدا به نظر می رسید تا حدودی بی معنی باشد ، آرم پپسی کولا جدید بود :
همانطور که در لوگو تایپ بالای صفحه می بینیم ، به طور عمده لوگو تایپ پپسی کولا توسط بیضی¬ها تعریف شده است.
در حالی که آرم جدیدتر در پایین آن مشاهده می شود به وضوح از حلقههای دایره شکلی که به شیوه¬ی مشابه آنچه توییتر انجام داده است استفاده شده است.
جدیدترین ، استفاده رایج از این نوع طراحی لوگو را باید لوگوی شرکت اپل دید.  در شکل زیر ممکن است برای آخرین بار تغییر شکل این آرم ببینم.
اساتید دنیای گرافیک بارها اشاره کرده اند که این یک واقعه جداگانه در جهان اپل نیست.
بلکه رویدادی است که در آرم آیکلاد از کنوانسیونهای مشابه آن استفاده می کند.
نسبت های طلایی
لوگوها بیش از اینکه به صورت دایره ای باشند، یک ویژگی جالب دارند: همه آنها به شدت از مفهوم نسبت طلایی فیبوناچی ( Fibonacci ) استفاده می کنند.
آیا آرم توییتر جدید هم از آن پیروی می کند؟
تا آنجا که می توان گفت … تقریبا. به نظر می¬رسد نسبت دایره کوچکتر کمی به سختی با نسبت طلایی هماهنگ باشد
(مخصوصا در سرش قابل توجه است) اما نباید از تصمیمات سلیقه ای که توسط طراح برای تغییرات احتمالی وجود دارد ، تعجب کنیم.
این کار چه معنایی دارد؟
حالا که ما نسبت به ابعاد و هندسه ای فیبوناچی ( Fibonacci ) که برای طراحی این لوگوهای محبوب وجود دارد ، آشنا می شویم ،
سوال بسیار مهمی مطرح می شود : چرا ؟ چرا لوگوی توییتر جدید به اندازه کافی منطبق بر هندسه دایرهای است و
چرا لوگوهای بسیاری از این نوع به نسبت طلایی محدود می شود؟
پس از دیدن این نوع تفکر در آرم ، طراحان بی شماری فوراً از بین می روند.
آیا چیزی در آموزش طراحی خود را از دست دادید؟ اگر در هنگام طراحی یک آرم از این استراتژی پیروی نکنید شما طراح بدی هستید ؟
خوشبختانه ، در بیشتر موارد، پاسخ منفی است.
“واقعا چیزی بیشتر از این نیست، به رغم آنچه که از برخی طراحان می شنوید و فکر می کنید که
کمال مطلق به آسانی در استفاده از یک فرمول جادویی است”.
دلیل اصلی این ایده ها چیزی پیچیده و مرموز نیست ، بلکه حقیقتی ساده است ،
که با استفاده از آن می توان یک اثر هنری ، آراسته و متوازن را بوجود آورد.
اگر توییتر به صورت تصادفی و دستی منحنی ها را برای طراحی پرنده خود ترسیم می کرد ، قوس دایره ها ممکن بود باهم هماهنگ نباشند.
اما استفاده از دو دایره به عنوان راهنمای اولیه طراحی لوگو ، به اندازه ای ساده و صمیمی است که باعث می شود از آن را به عنوان نماد نام تجاری استفاده کنیم.
درس
زمانیکه طراحی لوگو را کامل می کنیم ، همیشه باید در مورد نسبت ها و تا حدودی، روابط ریاضی فکر کنیم
و مطمئن باشیم که فاصلها ، منحنیها زاویه ها و … در مکان های مناسب و هماهنگ استفاده شود.
گراهام اسمیت ، طراح معتبر لوگو توصیه می کند که
“ الگوهای راهنما ، شبکه ها و حلقه های زیبا ” را نه به عنوان نقطه شروع در پروسه طراحی ، بلکه به عنوان راهی برای کامل کردن آن بدانید.
اگر این موارد را به درستی در اجرای نهایی لوگو انجام دهیم .
در پایان با نتیجه بسیار خوب و رضایت بخشی روبه رو خواهیم شد. البته از تصمیمات به جا و مناسب هر طراح کار بلدی هم نباید غافل شویم.
تهبه کننده:رستم ایران نژاد ، دانش پژوه دوره هفتم مدیریت برند Brand MBA
استاد راهنما: خانم مهندس لعیا بیدگلی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *