از ضعیفه تا پلنگ

 

ما تنها بواسطه زبان قادر به فهم خود و جامعه هستیم، خود زبان کجاست و در چه موقعیتی قرار دارد؟ پاسخی که باختین داد این است که زبان در درون جامعه قرار دارد. یعنی زبان یک امر تاریخی است و کاملا وابسته به موقعیت­هاست. اگر چه ما در درون زبان جهان را می­فهمیم اما خود زبان هم یک امر کاملا تاریخی و اجتماعی است. باختین می­گفت اگر بپذیریم که زبان یک امر اجتماعی و تاریخی است این مساله به این معناست که زبان یک امر چندصدایی است.

وجود خارجی زن در اینجا مدنظر نیست، بکله دریافت­ها از این مفهوم مورد نظر قرار می­گیرد. یک زمانی زن در جامعه ما ضعیفه و منزل و متعلقه بوده است، رضاخانی می­آید و می­­گوید زن {مادام} است، شریعتی می­آید می­گوید زن فاطمه و زینب است و بس، انقلاب و جنگ رخ می­دهد همان زن را مادر و خواهر بسیجی می­نامند و در دوره سازندگی مفهوم زن طبقه متوسط باب می­شود. همینطور که جلوتر می­آییم در دوره اصلاحات مفهوم زن فمنیست و امروز به اینجا می­رسیم که از میان هزاران ما به ازایی که برای مفهوم زن در جامعه ساخته شده مفهوم {داف و پلنگ} به وجود می­آید.

پس می­فهمیم که تاریخی که بر این واژه گذشته تاریخ پیچیده­ای است. براساس نظریه باختین هر کدام از این معانی در درون خود یک منافعی را برای گروه خاصی به همراه داشته است. او معتقد بود به این معنا زبان سیاسی است و اگر زبان سیاسی است پس سیاست هم به این معنا زبانی شده است. تک­تک معانی که ما در جامعه به کار می­گیریم به این واقعیت مربوط می­شود که ما دوست داریم در جهت منافع خودمان از آنها استفاده کنیم.

 

داف در ایران و واژه­نامه پارسی

کلمه­ای که بسیار شنیده می­شود که به دختران و زنان به قولی زیبا اطلاق می­شود.

البته این تعریف زیبایی برای داف فقط در ایران کاربرد دارد و ما با جست­ و جوها متوجه معناهای متفاوت و بسیار گستاخانه داف شدیم.

در واژه­نامه پارسی ویکی برای کلمه داف نوشته شده است :

  • مکش مرگ ما
  • با ناز و عشوه و جامه­های نیکو، شیک
  • آدم نازک نارنجی و قر ُ فری و ژیگولو مآب
  • کسی که خود را به وضعی غیرعادی بیاراید و در رفتار خود قر و غمزه و غربیله فراوان داشته باشد.

از تعریف فارسی کلمه داف می­توان کمی به هویت دختران و زنان داف پی برد اما واقعیت چیز دیگری است.

 

داف در زبان‌های دیگر

در زبان­های دیگر کلمه داف معنای خوبی نداشته که در زیر به چند مورد آن اشاره می­نماییم :

در زبان آلمانی یعنی بند کفش!

در زبان انگلیسی یعنی سبزی­های فاسد جنگل که شاید بی­ربط هم نباشه که یعنی برای کوچک کردن نام زن این اصطلاح رو در سر زبان­ها انداخته­اند …

در اروپا برای دختران و زنان فاحشه به کار می­رود.

در تایلند محلی به نام دافی جایی هست برای زنان روسپی.

بله درست متوجه شدید، کلمه داف در زبان کشورهای اروپایی به زنان فاحشه و دختران فاحشه نسبت داده می­شود اما در ایران به راحتی برای دختران و زنان به کار می­رود.

جالب اینجاست که برخی از دختران و زنان از شنیدن این نسبت بسیار خرسند می­شوند و همچنین مردان و پسران ایرانی از نسبت دادن داف به همسر و دختران فکر می­کنند که از وی تعریف می­کنند.

برخی بر این عقیده­اند که کلمه داف با ورود سبک خوانندگی رپ و استفاده مدام این کلمه در آهنگ­های رپ توسط خوانندگان و نسبت دادن داف به دختران وارد ایران شد.

شاید مهم باشد که بدانیم عزیزانمان چطور صدا می­کنیم.

امیدوارم دیگه از بردن این کلمه و نسبت دادن به دختران ایرانی و زنان ایرانی خودداری کنیم.

یک برند شخصی {ایده­ی قدرتمند، روشن و مثبتی است که هر زمان که دیگران به شما فکر می­کنند به ذهن­شان خطور می­کند. در واقع برند شخصی نشان­دهنده­ی ارزش­ها، توانایی­ها و اقداماتی است که شما طرفدار آنها هستید یا برند شخصی نشان می­دهد که شما چه کسی هستید، چه کار می­کنید و چه چیز متفاوتی در شما وجود دارد یا چگونه برای بازار هدف­تان ارزش آفرینی می­کنید.}

در ایران به علت محدودیت­های پوششی که وجود دارند افراد برای جلب توجه سعی به رفتارهای نمایشی دارند زنان و دختران ایرانی هیچ منعی برای نمایش چهره خود ندارند لذا تمام سعی خود را می­کنند تا به اقراق­ترین حالت ممکن چهره­ی خود را به نمایش بگذارند، بینی، ابرو، چانه، گونه، لب، چال گونه و… .

آنها از این طریق سعی دارند تا خود را نسبت به هم نوعانشان منحصر به فرد کند و عمل­های زیبایی آنها را برای رسیدن سریع­تر به این هدف کمک می­کند.

 

پلنگ کیست؟

پلنگ به دختر یا زنی می­گویند که با هزینه­های زیاد برای جراحی­های زیبایی متوالی، آرایش غلیظ، و لباس متناسب با این هدف تلاش می­کند بدن و چهره­ی خود را به شکل یکسانی که از طرف بسیاری از افراد جامعه {اغواگرا} یا {هوس­انگیز} به نظر می­آید نزدیک کند. اصطلاح کنایه­ای است به دورانی که پالتو و کیف پوست پلنگ تقریبا جدی­ترین ابزارهای این هدف بودند.

بنابراین، پلنگ تعلق خاصی به فضای سایبری ندارد و شما می­توانید کسانی را که با چنین اصطلاحی خطاب می­شوند بیرون از فضای سایبری نیز ببینید، و البته این­ها از جمله کسانی هستند که احتمالا می­توانند در فضاهای مجازی برای شاخ شدن تلاش کنند.

 

چرا {شاخ}ها و {پلنگ}ها را دنبال می­کنیم؟

خیلی از ما دست کم یکبار ویدئهای آنها را دیده­ایم، احتمالا برای دوستان­مان فرستاده­ایم، شاید لایک هم کرده و حتی کامنت هم گذاشته باشیم. گاهی آنقدر ویدئوهای­شان برای­مان جالب یا خنده­دار است که دنبال­شان می­کنیم تا دیگر لازم نباشد مرتب صفحه­شان را چک کنیم. اما چرا؟! ..

برای افرادی هم که می­خواهند ظاهرشان را در فضاهای مجازی حفظ کنند یا راحت­تر این فیلم­ها را تماشا کنند، صفحه­هایی درست شده که با نام­های مختلف، مجموعه­ای از این ویدئوها را گرد هم آورده است. صفحه­هایی که صاحبان این ویدئوها را مسخره می­کنند و گاه دیوانه می­نامند اما شاید نقش بسیار مهمی در به شهرت رساندن­شان داشته باشند.

مهم نیست برایمان خنده­دار است، جالب است، از منظر اجتماعی به آنها نگاه می­کنیم یا هر دلیل دیگری؛ مهم این است که با دنبال کردن­شان، آنها را بسیار مهم­تر از آنچه هستند، کرده­ایم. شاید اغلب ما نمی­دانیم که با منشن کردن دوستان­مان زیر این فیلم­ها و لایک کردن و کامنت گذاشتن، چه توهمی از مهم بودن را به این افراد القا می­کنیم. آنقدر که گاهی این افراد تحلیل سیاسی ارائه می­کنند و پندهای اجتماعی، اخلاقی و گاه مذهبی می­­دهند. آنقدر آنها را مهم کرده­ایم که حتی بی­محتواترین قسمت­های زندگی­شان را به اشتراک می­گذارند و باز هم با استقبال زیادی مواجه می­شوند.

به دلیل {بالا بودن محدودیت­های اجتماعی و تفکیک­های جنسیتی شدید} نسل جوان نسبت به این موضوعات حریص شده و این امری {کاملاً طبیعی} است. در واقع، بالا بودن سطح کنترل جوانان باعث شده، تخم عصیان در جامعه کاشته شود. به همین خاطر، با گسترش شبکه­های اجتماعی و کمتر بودن محدودیت­ها در این فضا، گاهی رفتارهای نامتعادلی در این شبکه­ها دیده می­شود و جوانانی که بیشتر در معرض این محدودیت­ها بوده­اند، امروز بیشتر و به صورت ناخود آگاه جذب این فرصت­ها در فضاهای مجازی می‌­شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *