شخصیت برند

 

 

شخصیت برند چیست؟

اصطلاح شخصیت برند به مجموعه‌ای از ویژگی‌های انسانی اشاره دارد که به یک نام تجاری نسبت داده می‌شود. یک برند مؤثر ارزش ویژه برند خود را با داشتن مجموعه‌ای ثابت از ویژگی‌هایی که یک بخش مصرف کننده خاص از آن لذت می‌برد، افزایش می‌دهد. این شخصیت، یک ارزش افزوده کیفی است که برند علاوه بر مزایای عملکردی آن به دست می‌آورد. به این ترتیب، شخصیت برند چیزی است که مصرف کننده می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

 

اقلام کلیدی

شخصیت برند مجموعه‌ای از ویژگی‌های انسانی است که به یک نام تجاری نسبت داده می‌شود.

شرکت‌ها باید شخصیت برند خود را به طور دقیق تعریف کنند تا با مصرف کنندگان مناسب طنین انداز شوند. هدف برند یک شرکت باید برانگیختن یک واکنش احساسی مثبت از بخش مصرف کننده هدف باشد. جنبه شخصی شخصیت برند به ویژه در عصر دیجیتال (هوش مصنوعی و اتوماسیون) بسیار مهم است. شخصیت برند را با تصویرسازی که شامل دارایی‌های خلاقانه یک شرکت است، اشتباه نگیرید.

 

شخصیت برند

شخصیت برند چگونه کار می‌کند

شخصیت برند چارچوبی است که به یک شرکت یا سازمان کمک می‌کند تا احساس مردم در مورد محصول، خدمات یا ماموریت خود را شکل دهد. شخصیت برند یک شرکت با هدف تحریک اقدامات مثبتی که به نفع شرکت است، واکنش عاطفی را در یک بخش مصرف کننده خاص برانگیزد.

مشتریان اگر برندی را شبیه شخصیت خودشان ببینند، احتمال خرید آن بیشتر افزایش می‌یابد. پنج نوع اصلی از شخصیت‌های برند با ویژگی‌های مشترک وجود دارد:

  1. هیجان : بی‌دغدغه، با روحیه و جوان
  2. اخلاص : مهربانی، متفکر بودن و جهت‌گیری به سمت ارزش‌های خانوادگی
  3. ناهمواری : خشن، سخت، در فضای باز و ورزشی
  4. شایستگی : موفق و تأثیرگذار، که توسط رهبری، برجسته می‌شود
  5. پیچیدگی : شیک، معتبر و گاهی اوقات پرمدعا

 

شخصیت‌های برند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، به‌ویژه در عصر دیجیتال که فناوری اتوماسیون و هوش مصنوعی (AI) در حال رشد است. همانطور که مصرف‌کنندگان از خرید آنلاین یا شرکت‌ها برای پیش‌بینی اولویت‌هایشان لذت می‌برند، مطالعات نشان می‌دهد که مردم همچنان خواهان تعامل شخصی و خدمات مستقیم به مشتری در مورد نحوه تجارت با شرکت‌ها هستند.

 

مشتریان اگر برندی را شبیه شخصیت خودشان بیابند، احتمال خرید از آن برند، بیشتر است.

 

شخصیت برند در مقابل تصویرسازی

شخصیت برند یک شرکت را نباید با تصاویر آن اشتباه گرفت. تصاویر یک شرکت مجموعه ای از دارایی های خلاقانه است که مزایای ملموس برند آن را به اشتراک می گذارد. برعکس، شخصیت برند یک شرکت مستقیماً یک تداعی عاطفی در ذهن یک گروه مصرف کننده ایده آل ایجاد می‌کند.

برای یک شرکت مهم است که شخصیت برند خود را دقیق تعریف کند تا با مصرف کننده مناسب طنین انداز شود. این به این دلیل است که شخصیت برند منجر به افزایش ارزش ویژه برند می‌شود و نگرش برند را در بازار مشخص می‌کند. همچنین عامل کلیدی هر کمپین بازاریابی موفق است. برای انتخاب شخصیت یک برند، شرکت‌ها پنج تیپ شخصیتی را در نظر می‌گیرند و یکی را که شرکت مایل به انتقال آن است انتخاب می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر یک شرکت پوشاک جدید در فضای باز بخواهد با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کند، تمایل طبیعی آن ایجاد یک شخصیت نام تجاری است که ناهموار است. اما این امکان وجود دارد که یک رقیب قبلاً خود را به عنوان نام تجاری پوشاک ناهموار در فضای باز معرفی کرده باشد. برای اینکه خود را متمایز کند، شرکت جدید می‌تواند با اتخاذ یک شخصیت پیچیده برند، خود را به طور منحصر به فردی در ذهن مشتری قرار دهد. این امر برند را به عنوان یک گزینه لوکس و سطح بالا نسبت به پوشاک فضای باز متمایز می‌کند که نوع خاصی از مصرف کننده را جذب می‌کند.

 

 

نمونه‌های واقعی شخصیت برند

نمونه‌های زیادی در دنیای شرکت‌ها از نحوه عملکرد شخصیت برند وجود دارد. در اینجا برخی از رایج‌ترین آنها در زیر آورده شده است :

 

Dove  صداقت را به عنوان شخصیت برند خود انتخاب می‌کند. با انجام این کار، این شرکت امیدوار است که مصرف‌کنندگان زنانه را جذب کند.

برندهای لوکس، مانند مایکل کورس و شانل، با تمرکز بر سبک زندگی باکلاس، پر زرق و برق و مد روز، که مشتریان پرخرج را به خود جذب می‌کند، به پیچیدگی می‌پردازند.

 

REI فروشگاه خرده‌فروشی تفریحی در فضای باز، دارای شخصیت نام تجاری مقاومتی است و هدف آن الهام بخشیدن به مخاطبان خود (معمولاً افراد ماجراجو در فضای باز) قوی و انعطاف‌پذیر است.

 

چرا تعیین شخصیت برند خود برای شرکت‌ها ضروری است؟

 

برای شرکت‌ها مهم است که شخصیت‌های برند خود را به طور دقیق تعریف کنند تا با مصرف‌کنندگان مناسب طنین انداز شوند. این به این دلیل است که شخصیت برند منجر به افزایش ارزش ویژه برند می‌شود و نگرش برند را در بازار مشخص می‌کند. همچنین عامل کلیدی هر کمپین بازاریابی موفق است.

 

 

انواع مختلف شخصیت‌های برند چیست؟

شخصیت برند یک شرکت با هدف تحریک اقدامات مثبتی که به نفع شرکت است، واکنش عاطفی را در یک بخش مصرف‌کننده خاص برمی‌انگیزد. پنج نوع اصلی از شخصیت‌های برند با ویژگی‌های مشترک آنها اعم از : هیجان، صداقت، ناهمواری، شایستگی و پیچیدگی هستند. مشتریان اگر برندی شبیه شخصیت خودشان بیابند، احتمال خرید از آن برند افزایش می‌یابد.

 

تفاوت بین شخصیت برند و تصویرسازی چیست؟

شخصیت برند یک شرکت را نباید با تصاویر آن اشتباه گرفت. تصاویر یک شرکت مجموعه‌ای از دارایی‌های خلاقانه است که مزایای ملموس برند آن را به اشتراک می‌گذارد. برعکس، شخصیت برند یک شرکت مستقیماً یک تداعی عاطفی در ذهن یک گروه مصرف کننده ایده آل ایجاد می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *