در مسیر رشد و ارتقای برند، عادیست که در صورت عدم وجود یک راهنما، از قدم بعدی خود و یا تیم‌مان مطمعن نباشیم. جهت موفقیت در این مسیر نیاز به یک نقشه راه  مطمئن داریم. اینگونه میتوانیم در جهت درک و سپس رشد دادن ابعاد مختلف برند خود قدم برداریم. مدل برندسازی آکر، یکی از ابزارهای مورد استفاده در این مسیر است.

مدل برندسازی آکر چیست؟

مدل برندسازی آکر یک نقشه راه مختص برندسازی، طراحی شده توسط دوید آکر، پدر برندینگ نوین جهان است. تمرکز این طرح بر اهمیت ایجاد یک هویت منسجم برای برند، با توجه به چهار دارایی ویژه برند، جهت ایجاد برندهای توانمند است.

چرا مدل برندسازی آکر ارزشمند است؟

از دل مدل برندسازی آکر برندهایی منعطف و همواره در حال تغییر و پیشرفت ایجاد می‌شوند. به یاد داشته باشید که برند شما باید پویا باشد. به جای اینکه محدود به یک دسته مخاطب هدف یا بازارهای بسته باشید، این مدل مسیر را برای رسیدن شما به مخاطبان جدید هموار می‌کند.

مدل برندسازی آکر و هویت

هویت برند در مدل برندسازی آکر، از چهار جنبه: برند به عنوان یک شخصیت، برند به عنوان یک محصول، به عنوان نشان و یا یک سازمان، بررسی می‌شود.
هویت برند در مدل برندسازی آکر: برند به عنوان محصول، شخصیت، سازمان یا نشان

مدل آکر یکی از پایه های کمک به ایجاد هویت برند قوی است. علاوه بر این، تجزیه منحصربه‌فردی از اجزای مختلفی که هویت برند را تشکیل می‌دهند، ارائه می‌کند. مدل این موارد را در چهار ربع مختلف سازماندهی می کند:

برند به عنوان یک محصول

برند به عنوان یک محصول، ویژگی‌ها و مخاطبین خاص خود را داراست. این بخش شامل تنوع سبد محصولات، کیفیت و ارزش بالقوه محصولات می‌باشد. همچنین در مراحل بعدی، شامل مخاطب هدف گستردگی دسترسی است. شیوه استفاده از محصول و محل پیدایش آن از لحاظ جغرافیایی نیز، گاها می‌توانند مورد بحث قرار بگیرند.

برند به عنوان یک سازمان

این بخش شامل عناصر مختلفی است که در وجود برند به عنوان یک سازمان تعریف می‌شوند. مواردی مانند اعتمادپذیری برند، چه تصویری از پیشرو بودن برند در ذهن مخاطب ایجاد شده است و یا حتی هرگونه تصویر منفی بالقوه. همچنین شامل فعالیت‌‎های محلی در مقابل فعالیت‌های جهانی‌تر می شود.

برند به عنوان یک شخص

این قسمت از تصویر ایجاد شده در ذهن مشتری از برند به عنوان یک شخص تشکیل شده است. شخصیت برند معمولاً شامل ویژگی های توصیفی برند، مانند مشتری مداری و غیره می شود. این عنصر هویت برند بر روابطی که یک شرکت با مشتریان خود دارد متمرکز است. مدل برندسازی آکر همچنین نشان می‌دهد که این عنصر می‌تواند به شخصیت یک برند اشاره داشته باشد، دقیقاً مانند شخصیت یک فرد. به عنوان مثال، یک برند ممکن است هویت خود را بر اساس مجموعه‌ای از ویژگی‌های توصیفی، مانند مشتری مداری، اعتمادپذیر بودن و رسمی یا غیررسمی بودن، تعیین کند.

برند به عنوان یک نشان

عنصر نهایی هویت برند در این مدل، نشان‌هایی است که یک برند مال خود کرده است. برای مثال، لوگوی یک شرکت ممکن است بخشی از هویت برند آن باشد. برند به عنوان یک نشان می‌تواند شامل تصاویر بصری، عناصر صوتی یا حتی داستان برند باشد. بر اساس مدل برندسازی آکر، این نمادها به اندازه هر قسمت دیگری نماینده بخشی از هویت برند می‌باشند.

ارزش ویژه برند

ارزش ویژه برند در مدل برندسازی آکر، حاوی چهار مورد: وفاداری به برند، تداعیات مال خود شده توسط برند، کیفیت ادراک شده و آگاهی از برند می‌باشد.
ارزش ویژه برند در مدل برندسازی آکر: وفاداری، تداعیات، کیفیت ادراک شده و آگاهی از برند

بعضی وجوه از برند ما هستند که از بابت تاثیرگذاری بسیارشان، حائز اهمیت بسیارند و می‌بایست به درک کامل و درستی از آنها رسید، مدل آکر، ارزش ویزه برند را در وجود 4 وجه مهم برند می‌داند.
ارزش ویژه برند شامل:

وفاداری به برند

این مؤلفه میزان حس حمایتی که مشتریان به یک برند دارند را اندازه‌گیری می‌کند. به عنوان مثال، مشتری که فقط از یک فروشگاه سوپرمارکت خرید می‌کند، به آن فروشگاه وفادار است. بر اساس مدل آکر، میزان وفاداری بالای مشتری به برند می‌تواند به برند این اجازه دهد تا بر حفظ مشتریان وفادار خود تمرکز کند. این مشتریان در ادامه می‌تواند به کاهش هزینه های بازاریابی کمک کند. همچنین این به معنی برتری نسبت به بسیاری از رقبای دیگر در بازار است که ممکن است نتوانند مشتریان وفادار را متقاعد کنند تا برند مورد استفاده خود را تغییر دهند.

تداعیات برند

بر اساس این مدل برندسازی این مولفه ارتباطاتی که مشتریان در ذهن خود با برند ایجاد کرده‌اند را اندازه گیری می‌کند. این تداعی‌کننده‌ها می‌تواند شامل اطلاعاتی باشد که مشتری در مورد شرکت جمع آوری کرده است، برای مثال از تبلیغات، یا احساسات او در مورد برند. اگر مشتری پس از شنیدن نام یک برند احساس خوبی داشته باشد، ارتباط مثبتی با آن برند دارد. تداعی‌کننده‌های یک برند می تواند به ایجاد نگرش مثبت نسبت به شرکت کمک کنند که نتیجتاً می‌تواند مشتریان را تشویق به خرید محصولات یا خدمات آن کند.

کیفیت ادراک شده

کیفیت درک شده از برند به درک عمومی از کیفیت محصولات یا خدمات ارائه شده اشاره دارد. به عنوان مثال، برندی که کالایی را با قیمت بالا را به فروش می رساند، ممکن است نسبت به شرکتی که همان کالا را با قیمت پایین تری می فروشد، کیفیت درک شده تری داشته باشد. کیفیت درک شده یک برند می تواند مشتریان را وادار کند که شرکت را قابل اعتماد بدانند، که دلیلی برای خرید محصولات یا خدمات آن به آنها می دهد. کیفیت درک شده همچنین به برندها کمک کند تا خود را از رقبای خود متمایز کنند.

آگاهی از برند

آگاهی از برند، آشنایی عموم با یک برند را در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر اکثریت مردمی که در یک منطقه زندگی می کنند، نام برند شما را بشناسند و بدانند شما چه چیزی میفروشید، برند شما از آگاهی برند بالایی در منطقه برخوردار است. مدل برندسازی آکر پیشنهاد می‌کند که برند‌هایی با این سطح از آگاهی از برند می‌توانند از این مزیت خود استفاده کرده، به جذب مشتریان بیشتر بپردازد، که می‌تواند به افزایش درآمد بینجامد. این آگاهی همچنین می تواند به مشتریان کمک کند تا با تصمیم خود برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات یک برند به خصوص، احساس راحتی بیشتری کنند.

مدل برندسازی آکر، ساده اما کمک‌رسان

با استفاده از مدل برندسازی آکر، ایده‌های مهمی در که جهت درک درست از برند خود لازم است، یاد می‌گیرید. این رویکرد و زاویه دید ساختارمندانه و منظم به برند، نوید تاثیرگذاری بیشتر و بازده بالا در پیشروی امور را می‌دهد.
در آینده به نوبت هر یک از موارد مورد بحث و هر یک از چهار پایه این مدل را زیر ذره بین قرار می‌دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *