در عرصه ی کسب و کار امروزی،ارزش گذاری برند نقش کلیدی دارد.مالکیت معنوای کسب و کار مانند ثبت اختراع،کپی رایت،طراحی و علائم تجاری از اهمیت رو به رشدی برخوردارند.ارزش گذاری چنین دارایی های نامحسوسی،در جهت ارزش گذاری برند انجام می گیرد.چنین چیزی اغلب در بعضی از انواع تراکنش ها مانند ترازنامه استفاده می شود.ارزش گذاری برند فرایند تعیین ارزش مالی برند است.چنانچه ارزش برند عبارت است از ارزش خالص فعلی پیش بینی سود برند،که نرخ تخفیف برند از آن کاسته شده است.ارزش یک برند به یک عملکرد مالی خوب و قوی بستگی دارد و نتیجه ی داشتن یک برند قوی،افزایش ارزش سهامداران است.ارزش یک برند به یک عملکرد مالی خوب و قوی بستگی داردو نتیجه ی داشتن یک برند قوی، افزایش ارزش سهامداران است.ارزش یک برند تنها به رفتار مصرف کننده بستگی ندارد بنابراین بسیار مهم است فرایند خلق ارزش برند را به صورت مفهومی شکل داده و روش های کمی مناسبی را برای اندازه گیری ارزش برند توسعه دهیم.یک برند شاخصی است از اینکه یک شرکت تا چه حد قوی است.روش های مختلفی برای ارزش گذاری برند پیشنهاد شده اند.این روش ها شامل روش مبتنی بر هزینه،روش مبتنی بر بازار،روش حق امتیاز،روش جریان نقدی تنزیل شده و روش های interbrand هستند.interbrand نیز روشی را پیشنهاد کرده است.این روش بر قدرت برند،پایه گذار شده تا به ارزش گذاری برند منتهی شود.

روش مبتنی بر هزینه:به طور معمول،روش مبتنی بر هزینه برای ارزش گذاری برند،هزینه هایی که شرکت برای خلق برند متحمل شده است را در نظر می گیرد.این روش ها برا ی آینده برنامه ای ندارند.بلکه در عوض رو به عقب،به گذشته نظر دارند.روش مبتنی بر هزینه به صورت مفهومی قابلیت دفاع حداقلی دارد.شاید حتی ضعیف ترین باشد.

روش مبتنی بر بازار:در نظر بگیرید که چطور چیزهای مختلف بر اساس قیمت بازار داد و تد شده اند. برای مثال اگر یک خودروی ماروتی 800 به فروش گذاشته شده باشد چگونه می توان قیمت آن را محاسبه کرد؟نقطه مرچجع فوری برای رسیدن به ارزش آن سال خرید و قیمتی است که خودرو های دیگر با ویژگی های مشابه است. در اینجا،ارزش با رجوع به قیمت بازار برندهای مشابه در معاملات اخیر تعیین می شود.
روش حق امتیاز:در این روش،ارزش برند بر اساس درآمدی که برند از فروش مجوز به دست می آورد تخمین زده می شود.برای مثال ارزش برند نسکافه برای نستله چه خواهد بود؟یا به عبارت دیگر اگر نستله برند قهوه خود را نداشت و می خواست از نسکافه استفاده کند چقدر باید به یک شخص ثالث حق امتیاز می پرداخت؟ در این روش حق امتیازات برای یک دوره ی زمانی مشخص در آینده اضافه شده اند،سپس اضافه و کم شده تا به ارزش خالص فعلی برسند.این روش ارزش گذاری برند در میان شرکت های حسابداری کاملا محبوبیت دارد.

روش جریان نقدی تنزیل شده:این روش،برند را به عنوان یک دارایی در نظر می گیرد. یک دارایی چیزی است که به دلیل داشتن قابلیت منحصر به فرد برای تولید درامد یا سود در آینده،برای کسب و کار مفید است.ارزش اقتصادی یک دارایی تا حد زیادی به جریان درآمد و سودی که مرتبط با آن است بستگی دارد.روش جریان نقدی تنزیل شده ی ارزش گذاری برند،برند را به عنوان یک دارایی در نظر می گیرد.چنین روشی برای مشاهده اینکه مالکیت برند،جریان نقدی یا بازده ایجاد می کند،مورد استفاده قرار می گیرد.هدف این تکنیک ارزشگذاری برند،برآورد بازده سرمایه از مالکیت برند نام است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *