برند و برندسازی از جمله علوم بین رشته‌ای هستند که دانشمندان مختلف، هر یک با توجه به زمینه‌ی علمی خود، زیرمجموعه‌ای از این دانش را مورد توجه قرار داده‌اند. در دنیای امروز بازاریابی و تبلیغات، برندسازی بیش از هر زمانی در گذشته مورد توجه قرار گرفته‌است. اگر بتوانیم از یک نام تجاری یک برند خلق کنیم، سود و فروش ما در آینده تضمین شده است. ( برندسازی )

این واقعیت باعث شده‌است تا بسیاری از مدیران بازاریابی، برندسازی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و به آموختن روش‌های ایجاد برند رو بیاورند.
در دنیای کنونی کمپین‌های تبلیغاتی زیادی برای معرفی یک کالا و خدمات وجود دارند و مشتریان در این هیاهو سردرگم شده اند. در چنین وضعیتی آن کمپینی قادر است راه خود را به سوی مشتریانش باز کند که بتواند جای خود را در ذهن و روح آنها باز کند.
اوج توجه یک مشتری به یک برند زمانی است که به آن وفادار شود. او زمانی به یک برند وفاداری پیدا خواهد کرد که آن را با گوشت و پوست و روح خود حس کرده و به آن علاقمند شود.

هر روز ممکن است به‌شدت تحت فشار حجم ارتباطات از جمله پیام‌های تبلیغاتی قرار بگیریم، اما این فشار بیشتر بر دو مسیر متمرکز است: چشم و گوش، یعنی حس‌های بینایی و شنوایی. ما به این روش دو بعدی خو کرده‌ایم و دیگر درباره‌اش فکر هم نمی‌کنیم.
تناقض کار در همین جا است. ما به‌عنوان انسان، زمانی در اوج فعالیت قرار داریم که همزمان در هر پنج مسیر فعالیت می‌کنیم (پنج حواس ما)، اما تعداد کمی از آگهی‌های تبلیغاتی زحمت به کارگیری سایر حواس انسان غیر از بینایی و شنوایی برای انتقال پیام را به خود می‌دهند.
آیا می‌توانیم یک هم‌افزایی مثبت میان تک‌تک حواس‌مان پیدا کنیم؟ آیا غذاهایی با بوی خوب، طعم بهتری هم دارند؟ آیا گوشی با وزن سنگین‌تر به معنای ابزاری با کیفیت بالا‌تر است؟ اگر عطر در ظرفی زیبا قرار گرفته باشد، بوی بهتری هم دارد؟ اگر برند علاوه بر جنبه‌های تصویری و صوتی از حواس بویایی، لامسه و چشایی هم استفاده کند، آیا ارزش بیشتری نخواهد داشت؟

یکی از حوزه‌هایی که اخیراً به شدت مورد توجه قرار گرفته، بررسی عوامل حسی روی برند است. بخشی از هویت برند که در ذهن ما شکل می‌گیرد از طریق حواس به ما منتقل می‌شود. بو، رنگ، طعم، صدا و حتی لامسه، هر کدام بخش‌هایی از هویت یک برند را در ذهن ما می‌سازند.

برندسازی

بی‌دلیل نیست که مرسدس بنز، برای ایجاد صدای لذت ‌بخش بسته‌شدن درب خودرو، بودجه‌ی تحقیقاتی می‌گذارد و یا کلاگز، برای اینکه خرد شدن کورن فلیکس در زیر دندان، صدای مطبوعی داشته باشد تحقیقات آزمایشگاهی گسترده انجام می‌دهد. خودروسازها وقت و انرژی جدی برای بوی نو بودن خودرو می‌گذارند که در بسیاری مواقع تنها حاصل نو بودن نیست، بلکه حاصل استفاده از عطرهای خاص است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *