اولین مبادلات تجاري از طریق شبکه های كامپیوتري و ارتباطي در سال ١٩٨٩ صورت گرفت و پنج سال بعد تعداد كامپیوترهای متصل به اینترنت به طور فزاینده اي افزایش یافت تا جایی که شركت هاو مشتریان توانستند در محیط دیجیتالي تجارت به سودهای قابل ملاحظه ای دست یابند. اكنون با گسترش روزافزون دستگاه های موبایل، تجارت وبازاریابي الكترونیكي از فضاي اینترنت وکامپیوترهای شخصي فراتر رفته و برروي گوشی های موبایل نمود پیدا كرده است ( بازاریابی از طریق تلفن همراه ). درحال حاضر بیش از نیمي از جمعیت جهان مشترك موبایل هستند و درهر مكان و زمانی به دستگاه های موبایل دسترسي دارند، بنابراین شركت ها با شناخت صحیح بازارهدف خود مي تواند از این فرصت فوق العاده استفاده كرده وبه معرفي محصولات و خدمات خود بپردازند.

یکی از جنبه های کارآمد در تجارت سیار، تبلیغات و بازاریابی به وسیله تلفن همراه می باشد.تکنولوژی موبایل اشاره به فرصتهای زیادی برای بازاریابی به ویژه در ارتباطات مستقیم با مصرف کننده بدون موانع زمانی یا موقعیتها دارد . اگرچه جنبه های بازاریابی موبایل مثل تبلیغات با موبایل نیاز به تحقیقات بیشتری دارد ، اما تأثیر این تکنولوژی در کارآمدی تبلیغات مشخص شده و تقریباً تمامی شرکتهای بزرگ در پی استفاده از این نوع تبلیغات می باشند .

“تبلیغات موبایلی ” توزیع پیامهای تبلیغاتی به دستگاه های فرستنده و گیرنده جامعه هدف به شکل های موزیک، نوشته ویا صدا به منظور رسیدن به اهداف تبلیغاتی همچنین جمع آوری بازخور مصرف کنندگان می باشد .
درتعریف دیگر “بازاریابی موبایلی ” استفاده از موبایل برای ارائه اطلاعات شخصی شده(همخوان شده ) به مشتری بر اساس زمان و مکان وی، درجهت ارتقاء و ترفیع کالا، خدمات و ایده ها و در نتیجه سود بردن تمام ذینفعان.
تجمیع قابلیتها و توانمندیهای مختلف در گوشی تلفن همراه، این وسیله ارتباطی را به ابزاری قدرتمند در امور بازاریابی مبدل ساخته است.

 

روش هاي بازاريابي از طريق تلفن همراه :

1. نصب برنامه مکان یاب فروشگاهی

شما می توانید برنامه مکان یاب فروشگاه ها را بر روی گوشی موبایل نصب کرده و سپس با تایپ کد محصول مورد نظر و کدپستی محل سکونت خود، آدرس نزدیک ترین فروشگاه آن حوالی را بگیرید. این روش به شرکت ها کمک می کند تا لیستی از مشترکان موبایلی در هر منطقه پستی ایجاد کرده و آدرس فروشگاه های نزدیک محل سکونت آنها را با پیامک ارسال کنند. از آنجا که خریداران در هر لحظه به اینترنت دسترسی ندارند، ارسال پیامک به موبایل می تواند مفید واقع شود.

2. عضویت مشترکان موبایل

شرکت ها می توانند برخی مشتریان را در لیست تبلیغات خود قرار داده و به مناسبت های مختلف مانند تخفیف، ورود محصولات جدید و غیره به اعضای آن لیست پیامک بزنند.

3. استفاده از موبایل در بهینه سازی بازاریابی ایمیلی

یکی از راه های بازاریابی شرکت ها استفاده از ایمیل است که اگر آن را با ابزاری نظیر موبایل تلفیق کنند سبب ایجاد ارزش افزوده می شود. برای مثال شرکتی برای معرفی رسمی محصول خود به برخی مشتریان ایمیل می زند و از آنها می خواهد که حضور یا عدم حضور خود در مراسم را به شماره موبایلی که در ایمیل آمده، پیامک بزنند. به این ترتیب شرکت سریع تر می تواند برای فعالیت های خود برنامه ریزی کند و درروز برگزاری همایش هم پیامکی به منظور یادآوری مراسم به شرکت کنندگان بفرستد.

4.کوپن های موبایلی

در اقتصاد فعلی، کوپن های خرید جذابیت خاصی برای مصرف کنندگان دارد. به طور کلی مصرف کنندگان از پیشنهادهای مقرون به صرفه و کوپن های مناسب استقبال می کنند. یکی از راه های ارسال کوپن به مشتریان استفاده از تلفن همراه است. برای مثال کوپن رستورانی با لینک وب سایت آن به صورت پیامک برای کاربران فرستاده می شود. مشتری می تواند مستقیماً از موبایل به اینترنت متصل شده و از طریق سایت رستوران سفارش غذا بدهد یا با ارسال پیامک، سفارش خود را اعلام کند.

5. سفارش دهی از طریق پیامک

اکنون برخی رستوران ها امکان سفارش دهی از طریق پیامک را عملی کرده اند. مشتریان با مراجعه به وب سایت رستوران ها، شماره تلفن خود را ثبت کرده و غذای مورد نظر را سفارش می دهند.

 

6. پیامک های تعاملی

فرستادن پیامک هایی مطابق با عادات خرید مصرف کنندگان نوع دیگر از بازاریابی همراه محسوب
می شود. برای مثال مشتری با ارسال کدپستی محل سکونت خود، لیست فروشگاه نزدیک را دریافت می کند.پیامک های دوطرفه همچنین به خرده فروشان کمک می کند به طورمستقیم با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کرده و به معرفی برند تجاری خود بپردازند. این روش تعاملات و وفاداری بین برندها و مشتریان را افزایش می دهد.

7. راه اندازی سرویس های مبتنی بر مکان

سرویس های مبتنی بر مکان در هدف قرار دادن مشتریان در منطقه ای خاص مفید خواهد بود. فروشگاه ها با استفاده از GPS مکان مشتریان را شناسایی کرده و به ارائه محصولات با قیمت کمتر برای مشتریان آن منطقه می پردازند.

8. وب سایت موبایلی

امروزه سایت های موبایلی به یکی از روش های اصلی بازاریابی بدل شده است و راه ساده ای برای اطلاع رسانی مصرف کنندگان وفادار به حساب می آید. در ماه ژوئیه ۲۰۰۹، طبق آمار موسسه Nielsen، ۹/۵۶ میلیون کاربر وب سایت های موبایل وجود داشته و این آمار روزبه روز در حال افزایش است. بنابراین ایجاد وب سایت های موبایلی برای شرکت یکی از راه های پر درآمد بازاریابی از طریق موبایل خواهد بود.

9. استفاده از کدهای کوتاه

وقتی شما در حال برنامه ریزی برای بازاریابی موبایلی هستید به این نکته توجه داشته باشید که کد محصولات و اسم وب سایت ها باید کوتاه انتخاب شوند تا مشتری به راحتی به خاطر بسپارد.

مزایای تجارت بی سیم :

این شیوه جدید کسب و کار مزایا و کاربردهای متعددی به همراه دارد که آن ها را می توان به3 دسته تقسیم کرد :

 

1 – کاربردهای ارتباطی :

  •   سرویس پست الکترونیکی (E-mail)
  •   سرویس پیام کوتاه (SMS)
  •     سرویس پیام رسانی سریع و دیدن افراد برخط از طریق تلفن همراه (Mobile Internet Message)
  •    گفتگوی متنی از طریق موبایل (Mobile Chat)

2- کاربردهای فردی :

  •    خدمات مالی (بانکداری بی سیم ، پرداخت قبض ، پرداخت حقوق بی سیم )
  •     خرید بی سیم (خرید بلیط ، رزروهتل ، خرید و ارسال کارت پستال و غیره )
  •   تبلیغات از طریق شبکه بی سیم
  •   مدیریت اطلاعات بی سیم (دریافت انواع اخبار مسافرتی ، تفریحی و ورزشی بر روی گوشی مثلا دریافت نتایج مسابقات لیگ برتر)
  •     سرگرمی های بی سیم (بازی ، موسیقی و فیلم )

3- کاربردهای کسب و کار :

  •     ارسال وظایف از طریق ارتباط سیار
  •    مدیریت ارتباط با مشتری
  •     به روز نگه داشتن پرسنل فروش

کاربردهای موبایل در کسب و کار را به طور کلی می توان در سه سطح طبقه بندی کرد :

  •  سطح اول، این قابلیت را می‌دهد که فقط پیام‌مان را به مخاطب مورد نظر، منتقل کنیم. یعنی به جای استفاده از رسانه‌هایی نظیر تلویزیون، رادیو یا روزنامه، موبایل می‌تواند این وظیفه را به عهده گیرد و پیام ما را انتقال دهد. این نوع از انتقال پیام، یک طرفه است و نمی‌توانیم واکنش طرف مقابل را دریافت کنیم.
  •   سطح دوم،کمک می‌کند تا پیام طرف مقابل را هم دریافت کنیم و ارتباط دوسویه و دوطرفه با مخاطب برقرار کنیم.
  •     سطح سوم، فراتر از این‌ها رفته است و ما می‌توانیم معامله‌ و عملیات فروش را هم انجام دهیم. در واقع، با یک ابزار ساده می‌توانیم پروسه فروش را از اول تا به انتها پیش ببریم و نهایی کنیم.

واکنش کاربران به بازاریابی از طریق موبایل :

​براساس جدیدترین اطلاعات کاربران به بازاریابی از طریق موبایل واکنش مثبت نشان میدهند. اغلب کاربرانی که حین حرکت از اینترنت استفاده میکنند اطلاعات محلی را روی گوشی های خود جستجو میکنند.امروزه بخش اعظم جستجوی اطلاعات محلی(52%) بوسیله تلفن های همراه انجام میشود درحالیکه کاربران در اتومبیل، خارج ازمنزل و یا در محل کار خود هستند.

تجارت های محلی باید دسترسی خود به کاربران درحال حرکت  را ممکن کند و از موقعیت یاب براساس استراتژی های بازاریابی ازطریق موبایل مانند geo- targeted ads( تبلیغات هدفمند جغرافیایی) بهره ببرند.

در مطالعه ای تحت عنوان” موبایل مسیری  برای خرید در سال 2014″مشخص شد 52 درصد یعنی بیش از نیمی از خریدهایی که از طریق موبایل انجام میشوند کالای مورد نظر قبلا از نزدیک در مغازه دیده شده است و تقریبا دوسوم یا 64 درصد از این خریدها بصورت آفلاین تکمیل میشوند.
کاربران تمایل دارند از موبایل خود در فروشگاهها استفاده کنند و تکنولوژی به آنها کمک میکند از فواید استفاده از موبایل بهره ببرند. کاربران، پیام های تبلیغاتی را روی گوشی خود دریافت میکنند بنابراین اگر این تبلیغات را هنگامیکه در مغازه هستند به آنها ارائه دهیم تاثیر بیشتری خواهد داشت.

بازاریابی ازطریق موبایل بیشتر به سمت نسل های جوان گرایش دارد :
در نظرسنجی انجام شده از کاربران مشخص شد جوانان در مقایسه با میانسالان چهار برابر به استفاده از موبایل برای جستجوی خدمات و کالاهای محلی گرایش دارند.
وقتی منابع فشار شما را وادار به اولویت بندی بازاریابی میکنند بنابراین تمرکز استراتژی های موبایل روی نسل جوان تاثیر بیشتری دارد. به این ترتیب بازاریابی بهینه سازی شده و سود بیشتری هم نصیب شما میشود.

بهرحال ارائه خدمات و بازاریابی مخصوص به یک گروه معین بطور کلی عملکرد بهتری درپی خواهد داشت. قطعا گروه سنی جوان برای ارائه خدمات بازاریابی هدف خوبی محسوب میشود.

حتی میتوان برای بازاریابی یک فصل خاص، زمان مشخصی از روز یا هفته، مناسبت های خاص، سطح درآمد، حرفه، نوع محصول و خدمات و متغییرهای دیگر را مدنظر قرار داد و درصورتیکه از داده های مختص به گوشی های همراه استفاده کنید” اطلاعاتی که مختص یک منطقه جغرافیایی بوده و با حرفه ی شما مرتبط است نه اطلاعت کلی مانند آمار ملی” چنین اقداماتی بر عملکرد بازاریابی تاثیری شگرف دارند.

 

نتیجه :
ازنطر کاربران وب سایت های موبایل نسبت به برنامه های کاربردی در اولویت هستند.
در بررسی های انجام شده توسط گوگل در سال 2013 مشخص شد 59 درصد کاربران بهنگام سرچ اینترنت بوسیله موبایل از وب سایت های تجاری بازدید کرده اند. در نظرسنجی Yodle مشخص شد از هر ده تاجر، نه تای آنها معتقدند وب سایت هایشان برای گوشی های موبایل بهینه نشده است. اما براساس تحقیقات LSA از هر ده کاربر،هفت نفر آنها وب سایت های موبایل را به برنامه های کاربردی ترجیح میدهند.درنتیجه همه باید یک وب سایت بهینه شده برای موبایل داشته باشند اما ضرورتاً نیازی به داشتن یک برنامه کاربردی نیست.
ازآنجاکه اغلب کاربران، وب سایت های گوشی را ترجیح میدهند بنابراین فراهم کردن یک وب سایت بهینه متشکل از اطلاعات کلیدی برای کاربران درحال حرکت ضروری است. طبیعتا کاربران نیز از این وب سایت ها استقبال کرده و راحت تر میتوانند اطلاعات مورد نظرشان را بیابند. برای کاربران تاثیر منفی استفاده از یک وب سایت میتواند به بدی تاثیر منفی باشد که بهنگام خرید در فروشگاه تجربه میکنند درحالیکه تاثیر مثبت، کاربران را به بازدید دوباره تشویق میکند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *