برای اینکه بتوانید خودتان را به خوبی نشان دهید، باید به برندی با ارزش تبدیل شوید. این برند، شما هستید.در حقیقت شخصیت، رفتار و نگرش شما قرار است به یک برند تبدیل شود.

نگاه دقیق تری به هنر برندسازی شخصی بیاندازید و ببینید چگونه می توانید از آن برای شروع برندسازی شخصی خودتان استفاده کنید.

 

1.    هدف گذاری، برنامه ریزی وتعریف برند

قبل از خلق برند، طبیعتا آنچه مهم است، هدف گذاری و داشتن یک برنامه ی مشخص است. به جای آنکه به جایگاه فعلی خود نگاه کنید، جایگاهی را که دوست دارید به آن برسید را مورد توجه قرار دهید. آیا تلاش می کنید تا یک صاحب قدرت در یک بازار جدید باشید؟ آیا در تلاش برای یافتن مشتریان بیشتری هستید یا اینکه تصمیم شما بر افزایش قیمت هاست؟

درک این که می خواهید در آینده چه جایگاهی داشته باشید به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید چگونه این کار را انجام دهید. نهایتا، هدف شما باید ایجاد تصویری سازگار باشد از آنچه خودتان تصور میکنید و آنچه مخاطبان از شما تصور میکنند و می بینند. بنابراین پس  از اینکه اهدافتان را مشخص کردید، بازار گوشه ی خود را انتخاب کنید و یک برنامه دقیق تنظیم کنید.

 

2.    شناخت، درک و باور برند

برند شخصی شما باید دارای شخصیت، ظاهر و ویژگی های  منحصر به فردی باشد اما این کار چیزی فراتر از داشتن یک حساب کاربری در رسانه های اجتماعی و یا حتی داشتن یک لوگو است. شما باید تصویر سازگاری(consistent) را در همه رسانه ها در هر زمان از خود نشان دهید. در حقیقت آنچه نشان می دهید در همه جا باید یکسان باشد تا مردم بتوانند به شما اعتماد کنند. ایده اساسی و مفهوم اصلی در داشتن این تصویر این است که هرآنچه انجام می دهید، هرچه دارید و هر چه تولید می کنید، باید ارزش ها و اهداف برند شخصیتان را بطور کامل منعکس کند. سازگاری، ایده اصلی است که برند را می سازد و به دیگران نشان می دهد که چه چیزی رائه می دهید، به چه چیزی معتقدید و دلیل وجودی شما چیست.

به عنوان مثال، اجازه دهید نگاهی به شرکت معروف اپل بیاندازیم.  اپل فرهنگ بشردوستانه و اخلاق قوی ای را طرح ریزی می کند، شرکتی که با کارهای داوطلبانه، پشتیبانی از اتفاقات خوب در جامعه معروف شده است. این ارزش های کسب وکار در تمام کارهایی که انجام می دهند از محصولات نوآورانه و تبلیغات گرفته تا خدمات به مشتریانشان، مشهود است. وقتی که مردم محصولات و خدمات آنها را خریداری می کنند احساس می کنند، مانند یک خانواده، بخشی از برند هستند. این ارتباط احساسی است که برند آنها را خلق می کند –  نه الزاما لوگو و محصولات آنها. به یاد داشته باشید، مهم نیست چقد خوب هستید مهم ین است چقدرخوب می خواهید باشید.

 

3.    خلق، حفظ و نگهداری از برند

پس از مشخص کردن اهداف و تعیین بازار هدف باید بدانید که چگونه دوست دارید درک و شناخته شوید. در زیر خلاصه ای مهم از برندسازی آورده شده است که به برندسازی شخصی کمک خواهد کرد.

هویت بصری منحصر بفرد(A UNIQUE VISUAL IDENTITY)

یکی از ساده ترین روشهایی که شما را از رقبایتان متمایز می کند داشتن هویت بصری منحصربفرد می باشد. این هویت بصری باید سازگار و منعکس کننده اهداف باشد و بتواند قدرت ارتباطی خوبی نیز داشته باشد. هرآنچه از جنس بصری می باشد مانند کارت ویزیت، وبسایت شخصی، سربرگ، لوگو و …. در این قسمت قرار می گیرد.

 

وبسایت، آدرس ایمیل و نام دامنه شخصی

داشتن یک دامنه ی شخصی در موتورهای جستجو می تواند موقعیت مناسبی برای جستجوی شما توسط کاربران ایجاد کند. داشتن یک وبسایت به روز و قرار دادن اطلاعات مناسب در آن و عضویت در وبلاگ ها و رسانه های کاربردی دیگر نیز بسیار موثر است. داشتن یک ایمیل مناسب و حرفه ای با نام شخصی خود(پرهیز از ساختن ایمیل هایی با نام های بی معنا) یک راه ارتباطی اولیه میان شما و کاربران است. فقط عضویت در شبکه های اجتماعی مختلف مانند فیسبوک یا تویتر و … مهم نیست. درواقع آنچه اهمیت بیشتری دارد استفاده درست ازآنهاست. به یاد داشته باشید هرآنچه انجام می دهید، می گویید و به اشتراک می گذارید منعکس کننده برند شما (Brand You) ، هم شخصی و هم حرفه ای می باشد. از خودتان بپرسید، برای دنبال کنندگان و دوستانتان چه ارزشهای ویژه ای را فراهم می اورید؟ آیا با مردم مشارکت و ارتباط مناسب برقرار می کنید؟ روش های زیادی وجود دارد که به شما و برندتان برای ارتقا کمک می کند اما ساده ترین راه ، آسان کردن دسترسی و راه های برقراری ارتباط مخاطبان با شما می باشد.

 

نظارت، امنیت و حفظ و نگهداری برند

برند شما، نشان دهنده ی شخصیت، تفکر و هویت شما می باشد. از تمامی دروازه هایی که ممکن است توسط دیگران دیده شوید را به دقت مورد توجه قرار دهید. از Google Alerts ، جستجوی تویتر وبسیاری ابزار موجود دیگر استفاده کنید تا متوجه شوید چه موقع و در کجا دیده می شوید. فراموش نکنید که حفظ یک برند به درستی، از ایجاد آن مهم تر است. زیرا آنچه به عمر برند شما می افزاید، چگونگی امنیت و حفظ آن است.

 

راز برندسازی شخصی

به یاد داشته باشید، برنامه ریزی مبنای اصلی برندشخصی شما  می باشد و اجرای درست ساختار آنرا می سازد و در نهایت مشخص می شود مردم در مورد شما چه می گویند نه اینکه شما در مورد خودتان چه چیز می گویید. پس هدف اصلی ساخت تصوری مناسب از خودتان است به همان صورت که دیگران از شما می بینند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *