سکوت برند زمانی است که یک برند در حالت سکون و بدون فعالیت خاصی قرار می گیرد تا عکس العمل رقبا را بسنجد و به نقاط دیگر بازار نفوذ کند و مزیت رقابتی را از آن خود کند. به طور مثال،کوکاکولا و پپسی که در یک مدت زمان کوکاکولا حالت Silence of Brand به خود می گیرد تا به بازار پپسی در قسمت شیکاگو نفوذ کند و با دادن Off و پورسانت های عالی به کارکنان و مشتریان و تبلیغات گسترده توانست بازار پپسی را از آن خود کند.

برند چهار اصطلاح دارد. زمانیکه در موقعیت این چهار اصطلاح قرار بگیرد سکوت می کند تا توجه کاربران و رقبا را جلب کند و وقتی همه در جستجوی علت این سکوت هستند به یکباره وارد بازار می شود. این چهار اصطلاح عبارتند از:

1.    جوان سازی (re generation)
2.    دوباره زنده کردن (re life)
3.    پوزیسیون برند را تغییر دادن (re positioning)
4.    برند سازی (re branding)

با توجه به گفته های بالا به دو مثال زیر توجه نمایید:

ال جی در سکوت لوگوی خود را به روز کرده است
ال جی مدتی به شدت مشغول تولید و بزرگ تر کردن برند خود با عرضه محصولات الکترونیک در دسته بندی های مختلف بود و در این زمان هیچ فعالیت تبلیغی انجام نمی داد و در حقیقت رقبا و مشتریان وفادارش به دنبال جوابی برای سکوت این برند بزرگ بودند که در نهایت جواب خود را در تغییر طرح برند ال جی یافتند.

طراحی جدید در CES 2015

البته این موضوع بدین معنی نیست که لوگو به طور کامل تغییر یافته ولی اگر به حرف G دقت کنید، خواهید دید که ظاهری مدرن تر و ساده تر به خود گرفته است. این موضوع در مورد L هم صادق است و این حرف کمی کشیده تر و نسبت به گذشته مستطیل تر شده است.

طراحی قدیم در CES 2013

در مورد دایره قرمز رنگ نیز باید گفت تغییر خاصی رخ نداده و ما همان طراحی قدیمی آشنا را در آن می-بینیم. زمانیکه محصول جدید ال جی، G Flex 2  معرفی شد، از همین طراحی جدید بهره برده بود.

سکوت اپل شکست/شیک‌ترین برند موبایل گافی بزرگ داد

زمانیکه آیفون 6 پلاس به بازار آمد، پس از گذشت مدت زمان کمی شرکت اپل با اعتراض گسترده کاربران اینترنتی نسبت به طراحی ضعیف آیفون۶ پلاس روبرو شد. اپل به مدت 2 روز سکوت کرد و هیچ توضیحی در این باره نداد. سرانجام اپل این مشکل را پذیرفت و آن را نادر عنوان کرد.
بعد از انتشار ویدئویی کوتاه در یوتیوب که به نقطه ضعف آیفون6 پلاس و سوتی فاحش اپل در طراحی این محصول پرداخت، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی هجوم غیر قابل تصوری را به سمت اپل داشتند.

 

ماهیت این ویدئو که ظرف یک روز سهام اپل را با سقوط مواجه کرد، به تا شدن آیفون تازه رونمایی شده در اثر فشار اشاره می‌کرد که بعد از آن تصاویر متعددی از این محصول در حالت خم شده در وب منتشر شد.

با توجه به اینکه دو روز از حملات گسترده به محصول تازه وارد اپل به بازار می‌گذشت اما این کمپانی آمریکایی تا این لحظه سکوت کرده بود.
اکنون این شرکت با شکستن سکوت خود، چنین نقصی را قبول کرده و گفته است که این مشکل بسیار نادر است.
علی‌رغم سر و صداهای بسیاری که پیرامون این موضوع شد، اپل می‌گوید که تا حال حاضر تنها 9 شکایت در ارتباط با ضعیف بودن بدنه این گوشی توسط مشتریان در سیستم‌های ما ثبت شده است.

این کمپانی بزرگ آمریکایی می‌گوید که البته نمی‌دانیم از همین تعداد هم چند نفر تحت تأثیر محتوا و سر و صداهای فضای مجازی قرار گرفته و در نهایت ترغیب شده‌اند که گوشی خود را بفشارند تا ببینند قابلیت تا شدن دارد یا خیر.

علاوه بر این با اشاره به اینکه ما درصدد توسعه محصولی با این قابلیت نبوده‌ایم، گفته است که آیفون‌های جدید از آلومینیوم ساخته شده‌اند اما به اندازه‌ای روی آنها کار شده که در برابر شرایط نرمال مقاوم بوده و تغییر شکلی ندهند.

با این حال برای جایگزینی آیفون‌های خم شده، قطعا باید تجدید ساختاری در شرایط وگارانتی بخش خدمات پس از فروش صورت گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *