تحلیل برند

عناصر هویت یکپارچه برند پرژک (شعار،رنگ سازمانی،بسته بندی)

 

 

شعار و محتوای پیام

برای ارزیابی فرآیندتبلیغات و اطلاع‌رسانی در راستای اهداف کلان برند می­بایست شکل و محتوای پیام‌‌‌ها، نوع رسانه‌‌‌ها و کانال‌‌‌های ارتباطی و حتی زمان و شرایط اجرا و ارایه موارد اطلاع‌رسانی طراحی شده و نتایج مورد انتظار آن از لحاظ همسویی تک تک و یکپارچگی اجزا با اسناد بالادستی مورد بررسی قرارگیرد.

این نحوه از ارزیابی علاوه بر فرایند طولانی، ظریف و وقت­گیرآن نیازمند دستیابی به نکات محرمانه­ای از شرکت است که در محدوده­ی این گزارش نمی­گنجد. بااین وجود بروندادهای ملموس آن که همانا شعار، پیام و رسانه­های مورد استفاده هستند، در سطح کلان قابل ارزیابی می­باشند.با رویکرد ارزیابی در سطح کلان عناصری مانند شعار و پیام به طور معمول از دو دسته شاخص­های کلی در خصوص علایق مخاطبین و مشتریان و ادراک مخاطبین و مشتریان استفاده می­شوند.

در تعیین و طراحی پیام و شعار شاخص­هایی از قبیل خواص و منفعت محصول، قیمت و کیفیت، نحوه استفاده، کلاسه­بندی­های محصول، رقبا و سنبل­های نهادینه شده در محصول و یا رقبا مورد توجه قرار می­گیرد. شرکت پرژک با شعار ” به طبیعت سلامی دوباره باید کرد ” از لحاظ احترام گذاری به طبیعت و سلامت انتخاب به جا و مناسبی می باشد، اما استفاده از قید دستوریباید می تواند در ضمیر ناخودآگاه مخاطبین پیام های متضادی ایجاد نماید. اگرچه سلام به طبیعت، خود، فرهنگ اصیلی را یادآوری می نماید اما برندآگاهیاین شعار، به دلیل طولانی بودن،کمی دچار چالش می باشد. استفاده از واژه دوباره، بیانگر ایجاد فضایی مدافع سلامت و طبیعت در محیطی به شدت کلان شهری و مقابل طبیعت است و نیز اشارتگر بعد فراموش شده طبیعت از زندگی شهریست.

 

 

رنگ سازمانی:

تمایز برپایه مشخصات خاصی از محصول، هم­چون نام برند، ویژگی خاص بسته‌بندی یا کیفیت بی‌همتا، طراحی، رنگ و سبک ایجاد می گردد .رنگ‌ها می‌توانند به صورت نماد یا نشانه‌ای عمل کنند. ارزش نمادین رنگ‌ها به صورت اجتماعی تعریف می‌شود ولی بعضی اوقات رنگ‌ها به دلیل ارتباطات بین‌المللی و چندفرهنگی بودن جوامع، قابلیت بررسی بیشتری دارند.ارتباط بین ویژگی‌های محیطی مختلف و برانگیختگی در ادبیات بازاریابی کاملا مشخص است. برای مثال، مصداق اینکه رنگ‌های گرم همچون قرمز و نارنجی برانگیختگی را افزایش می‌دهد، کاملا ثابت شده است و این رنگ ها معمولاً برای محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نمی شوند. از آنجا که در رنگ سازمانی پرژک نیز این رنگ ها به کار برده شده، بهتر آن بود که استفاده از این طیف ها، به طور ترکیبی با دیگر رنگ ها صورت پذیرد و یا تم کلی رنگ آنها مات باشد.

 

بسته بندی و لیبل:
بسته­ بندی علم، هنر و فناوری قرار دادن و محافظت محصولات برای توزیع، ذخیره و فروش ‌بوده؛ و یکی ازمهمترین نقاط نمایش تمایزها و مزیت­های رقابتی برند در عناصر بصری در بسته­بندی آن است. بسته بندی تنها زبانی است که در نقطه خرید با مشتری خود لب به کلام باز می­نماید لذا باید چنان فصیح باشد که بتواند بیشترین مفاهیم را برساند.

این در حالیست که شکل قوطیهای شامپو پرژک نسبت به شامپو های داخلی بازار بسته بندی ترغیب کننده­ای برای خرید ندارند مگر اینکه مشتریان جدید به دلایل خاصی همانند خواص دارویی آن، رضایت از استفاده مجدد و توصیه دیگران و … آن را انتخاب نمایند.

بطور مثال می توان گفت که در نگاه اول جنس قوطی شامپو، تداعیگر پلاستیک بسیار مرغوب و شفاف نیست وبرچسبی که بر بدنه قوطی طراحی شده است بسیار ساده و معمولی می باشد و مهم تر آنکه شفافیت ندارد(شفافیت به معنای وضوح تصویر و کیفیت چاپ)، اهمیت شفافیت از آن جهت است که در ضمیر ناخودآگاه افراد که در جستجوی ایجاد شفافیت در موها هستند استفاده از بسته بندی غیر شفاف تداعی کننده این ماهیت در خود محصول نیز می باشد و به گونه­ای حامل پیام عدم شفافیت برای مو می­باشد، بدین ترتیب، متاسفانه بسته بندی این محصول شبیه محصولات مشابه و متوسطی است که در بازار موجود است و این در تقابل جایگاه در نظر گرفته شده برای برند می باشد، زیرا بسته بندی می بایست بیانگر تمایز محصول باشد،به همین دلیل است که بسیاری از مقلدان در این صنعت به راحتی توانسته اند محصولات تقلبی خود را حتی با نام های مشابه به جای شامپوهای متنوع پرژک به فروش برسانند. شایان ذکر است که با توجه به ارزش­های پایه برند، بهتر است بسته بندی ها با طرح هایی با کیفیت بالاتر و مرغوب تر که تداعی گر طبیعت و سلامت باشند، طراحی گردند.

 

 

نکته قابل توجه دیگر به عدم تطابق هویت و شخصیت برند با طراحی بسته بندی باز می گردد، آن چنان که در اسناد بالادستی شخصیت برند به عنوان زنی ۲۵ تا ۳۵ ساله، متخصص و تحصیل کرده، از لحاظ تیپولوژیک در سطح شغلی پزشک، داروساز یا سرپرستار آمده ولی این شخصیت در DNA بسته بندی و رنگ آمیزی مشاهده نمی شود.

آلودگی بصری به دلیل استفاده از کل فضاهای طراحی و شکل بسته بندی که شخصیتی نرینه دارد با شخصیت مادینه طراحی شده برای برند در تضاد است. این عدم تطابق در اسانس برخی محصولات نیز تکرار می­شود، به طور مثال شامپو انار پرژک که دومین شامپو حاوی روغن هسته انار در دنیا می باشد و بصورت تخصصی برای موهای رنگ شده و زنانه طراحی و فرموله شده است، عطری کاملا مردانه دارد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن