هنگامی که صحبت از موفقیت یک کسب و کار کوچک در میان است در واقع انتخاب اسم یک شرکت اهمیت بسیاری پیدا می کند . یک نام صحیح شرکت، می تواند شرکت شما را به اوج ببرد و از طرفی یک نام اشتباه نیز می تواند شرکت را به قعر بکشاند . اسم شرکت باید انتقال دهنده تجربه ، ارزش ، وجه تمایز محصولات و خدمات باشد . ( نام شرکت و برند )

برخی از کارشناسان معتقدند که اسامی انتزاعی بهترین اسامی هستند، برخی دیگر اعتقاد دارند که اسامی خبری که به مشتریان می گویند که کسب و کار شما دقیقاً چیست بهترین اسامی هستند حال آنکه برخی دیگر به این باورند که اسامی ابداعی بیشتر در اذهان می مانند در حالی که برخی معتقدند که این اسامی سریعتر به فراموشی سپرده می شوند.

اما واقعیت این است که تمامی اسامی می توانند کار آمد باشند چنانچه که با یک استراترژی بازاریابی مناسب پشتیبانی شوند.

انتخاب یک نام تجاری خوب یک فرایند پیچیده است . انتخاب اسم شرکت جزء اولین مقرارت ثبت شرکت و در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت است. بسیاری از افراد قبل از ثبت شرکت خود برای رسیدن به اسم شرکت مطلوب، انرژی و زمان زیادی صرف می کنند اما گروهی دیگر به هر دلیل اسم شرکت را بدون در نظر گرفتن همه جوانب و با عجله انتخاب می کنند و به همین دلیل هم معمولا بعد از مدتی تصمیم به تغییر اسم شرکت می گیرند.

به هر حال در این تحقیق سعی گردیده است تا نکات کلیدی در انتخاب نام شرکت بیان گردد .


1-نامگذاری را جدی بگیرید
نام گذاری شرکت و یا محصولات تان یک موضوع جدی است. نامی که شما انتخاب می کنید بخشی جدایی ناپذیر از برند شرکتتان را بر عهده دارد. اسم شما نشان دهنده ایماژ، برند و موقعیت شما در بازار است. نام یک شرکت فراتر از یک نام صرف است. بلکه بخش بزرگی از برند شرکت شماست. درباره نام دامنه، محصولات و بازاریابی فکر کنید و اینکه یک نام چگونه ترجمان تمامی جوانب این برند خواهد بود .


2-رقبا را چک کن
رقبای شما چه اسامی دارند؟ لیستی از اسامی آنها تهیه و با هم مقایسه کنید تا ایده شما شکل بگیرد و اسم خودتان را توسعه و بهبود دهید به گونه ای که در میان جمعیت رقبا، نام شما متمایز باشد .

 

3-درباره مخاطبین بازار خود فکرکنید:
هدف شما اینست که نام برند شما در میان مخاطبین تان مهم و طنین انداز باشد. بنابراین از هر آنچه که درباره مخاطبین تان می دانید استفاده کنید تا بتوانید ارتباط نامهایی که به ذهنتان می آید را با واقعیت بازار مخاطبین اندازه گیری کنید و بسنجید .

 


4-از دیگران بخواهید که نام شرکت شما را تلفظ کنند.
بعضی از شرکت ها عمداً یک نام تجاری را که مشتریان به سختی آن را تلفظ می کنند انتخاب می کنند. این استراتژی پر خطر تلاش می کند تا شرکت را بهتر از رقبایش نشان دهد. مشاوران انتخاب نام شرکت نظری بر خلاف این دارند. الکساندر واتکینز موسس ومدیر عامل شرکت Eat my words می گوید : اگر اسم شرکت که انتخاب کردید شبیه یک غلط املایی است آن را از لیست انتخاب نامهایتان حذف کنید. او براین باور است که یک نام تجاری همانطور که نوشته می شود باید تلفظ شود. در غیر اینصورت همیشه مجبور خواهید بود آن را با صدای بلند هجی کنید. تلفظ و به خاطرسپاری چنین نام هایی بدون تبلیغات سنگین ممکن نیست. مضافاً اینکه این گونه اسامی از نظر ریتم و تصویر سرد و بی روح هستند.

 


5-از خلاقیت خود استفاده کنید .
در حالی که تلاش می کنید که نامی برای شرکت انتخاب کنید که تلفظ آن ساده و به آسانی به ذهن سپرده شود از روی ارزش یک نام کاملا متمایز به سادگی رد نشوید. چنانچه نام ابداعی شما دارای یک معنا و مفهوم ویژه ای باشد، این امر موجب می شود که کسب و کار شما به یاد ماندنی تر شود.

6-از تمام زوایا نگاه کنید
در مورد اسم شرکت و رابطه آن با عملیات هر روزه کسب وکارتان فکر کنید .
واینکه دیگران در مورد نام شرکت شما چه فکر و حسی پیدا می کنند خوب فکر کنید. مطمئن شوید که نام شرکت پیغام کسب و کار شما و تمامی دلالت های ضمنی را به صورت رسا منتقل می کند.

7-خودتان را محدود نکنید
اگر اسمی انتخاب کنید که دقیقاً نشان دهنده این باشد که چه کاری می کنید ممکن است پیشرفت آینده کسب و کار خود را محدود کنید .
گاهی اوقات عاقلانه اینست که اندکی کلی نگرتر باشیم تا مجبور نشویم که نام شرکت را عوض کنیم یا خود را محدود به فعالیت در همان زمینه اولیه کنیم .
مارتین زولینگ موسس و مدیر شرکت استارت آپ توصیه می کند که شما باید از انتخاب نام هایی که شما را از توسعه محصولات جدید برای حضور در بازارهای جدید منع می کند خود داری کنید .
به عنوان مثال شرکت مشاور مهاب سالها در زمینه پروژه های سد و آب فعالیت می کرد لیکن اخیرا تصمیم به ورود به پروژه های راه و راه آهن نموده است. که اینگونه پروژه ها با نام و لوگوی شرکت متناسب نمی باشد.

8-از پیشنهادات دیگر دوستان خود بهره مند شوید
هنگامی که شما چند گزینه برای انتخاب دارید با دوستانتان، خانواده، همکاران و کارفرمایان احتمالی در میان بگذارید و نظر آنان را جویا شوید احساس و پیشنهاد های آنان را بخواهید و بازخورد آن را به فرایند تان بیافزاید .

9-از تشیکل کار گروه برای انتخاب اسم خودداری کنید
به نظر می رسد که درگیر کردن همه دوستان، خانواده، کارکنان، کارفرمایان و … در انتخاب اسم کار صحیحی باشد .
اما این شیوه مشکلات عدیده ای رابه همراه خواهد داشت. اولین و واضح ترین مشکل این که شما در نهایت مجبور خواهید شد که تنها یک اسم انتخاب کنید واین ریسک وجود دارد که افراد از شما رنجیده خاطر شوند دوماً اینکه شما معمولا اسمی را انتخاب می کنید که نتیحه اجماع است که نتیحه آن اسمی است که خیلی معمولی خواهد بود. روش بهتر این است که تنها افراد کلیدی را درگیر کنید – هر چه کمتر بهتر- آنهایی که قلبا به فکر سود و انتفاع شرکت هستند و همچنین مطمئن شوید که هم از افراد راست مغز وهم از افراد چپ مغز استفاده کرده اید. زیرا استفاده صرف از افراد چپ مغز، منجر به این می شود که اسم انتخاب شده خیلی توصیفی شود.
از پروسه طوفان مغزها استفاده کنید، به این معنی که تمامی پیشنهادها را جمع آوری نمایید و سپس در زمان مناسب نسبت به حذف یک به یک گزینه ها اقدام نموده تا در نهایت به نام مورد نظر برسید.

     

10-کوتاه و مختصر باشید
هرچه نام تجاری کوتاه تر باشد بهتر و به خاطر سپردن آن راحت تر است .
وقتی یک شرکت یا محصول دارای هویتی قابل فهم و ساده باشد، هزینه برندینگ کاهش می یابد.

IBM-11 نباشید
به منظور سهولت در مذاکرات و مکاتبات وسوسه انگیز است که نام تجاری را مخفف کنیم. اما به عنوان صاحب یک کسب وکار کوچک ، منابع و توان بازاریابی کافی را نداریم تا به بازار و مشتریان خود آموزش دهیم که کلمات مخفف ما به چه معنا و مفهومی می باشند.

12-متمایزباشید
از اسم یک برند مشهور موجود استفاده نکنید و یا حتی بروی آن اصلاحات و تغییرات انجام ندهید. چرا که نه تنها موجب بروز مسائل حقوقی می گردد بلکه هر گونه تبلیغات و هزینه های مرتبط نتیجه معکوسش را به همراه خواهد داشت .

13-در مورد سابقه نام انتخابی تحقیق کنید
حتی بهترین نام ها وقتی که توسط شخص دیگری مورد استفاده قرارگرفته باشد، بی ارزش خواهد بود. استفاده از پایگاه های اطلاعاتی ومنابع رسمی به منظور حصول اطمینان از چنین موضوعی ضروری است .

14-از بازی با کلمات بپزهیرید
استفاده از استراتژی بازی با کلمات می تواند منجر به این شود که مشتریان به سختی شما را به یاد بیاورند و پیدایتان کنند. انتخاب اسامی با مزه نتیجه معکوس خواهد داشت. از نام های منفی خودداری کنید نام شما باید در افراد اشتیقاق ایجاد نماید.

15-فرا منطقه ایی فکر کنید
شرکت های کوچک زیادی به صورت منطقه ای فعالیت می کنند. این بدان معنا نیست که اسم شرکت شما بایستی برمبنای محدوده جغرافیایی باشد اگر شما برای مشتریانی در بازار محلی فعالیت می کنید، آنها این را به خوبی می دانند و شما را می شناسند. اضافه کردن نام منطقه به کسب و کارتان فقط تاکید می کند که شما نیز به لیست بلند بالای سایر شرکت های محلی با اسامی مشابه اضافه شده اید.
به این بیندیشید که ممکن است در آینده برند شما توسعه یافته و قصد صادر نمودن کالا و خدمات خود را به کشورهای دیگر داشته باشید. این نکته را به یاد داشته باشید که تلفظ برخی حروف و کلمات در زبانهای دیگر امکان پذیر نبوده و یا با مشکل همراه است. به عنوان مثال حروف ق و خ در زبان انگلیسی و حروف گ، چ، پ و ژ در زبان عربی.
کام فراتر این است که تا آنجا که ممکن است سعی کنید نام منتخب شما تداعی کننده مفاهیم نامناسب در سایر زبانها نبوده و همچنین توسعه برند شما در بازار هدف با مشکل مواجه نگردد. نمونه بارز این مسئله برای برند نوشیدنیهای زم زم (Zam Zam ) اتفاق افتاد که با توجه به اینکه این برند تداعی کننده مفهوم خاصی در ذهن مخاطبین محصولات شرکت در کشور عربستان ایجاد می نمود از سوی دولت این کشور مجبور به تغییر آن به Zem Zem گردید. و یا برند معروف لبنیات تولید استرالیا که مجبور شد با نام پنیر کیبی، که تغییر یافته واژه اصلی است به بازار کشور ایران وارد شود.
اتفاقاتی از این دست می تواند ضربه مهلکی به برندهای شناخته شده وارد آورد که بازسازی برند و یا شناساندن برند جدید ممکن است مستلزم صرف وقت و انرژي بسیار گردد.

16-حدالمقدور از گذاشتن نام شخصی خود بر روی نام شرکت بپرهیزید
یک تمایل رایج وجود دارد که کسب و کار به نام موسس آن ثبت شود. اگر قرار شود روزی شرکت به فروش برسد، نام شرکتی که به نام موسس آن است برای خریدارن احتمالی آن کمتر جذاب می باشد .

17-انتخاب نام به صورت کلیشه ای
در هنگام انتخاب نام ناخودآگاه فرایند تفکرات به سمت وسوی انتخاب اسامی براساس استعاره می رود. این موضوع هیچ عیبی ندارد البته تا زمانیکه آنقدر استفاه نشده باشد که تکراری و خسته کننده باشد. از آنجائیکه اکثر شرکت ها خودشان را جزء نفرات اول صنعت خود می دانند، نتیجا در کل دنیا اسامی با عناوین قله،برتر و …. به وفور به چشم می خورد.
نمونه دیگر اینکه در کشور خودمان نامهای زیادی را با پسوندهای گستر و یا صنعت مشاهده می کنیم.

18-ظاهری زیبا و متقارن
باید بدانید نام تجاری که انتخاب کردید چگونه در علامت و آرم شرکت یا بیلبوردهای تبلیغاتی نمایان می شود. به عنوان مثال نام شرکت Xerox , Volvo ,GoGo که از یک تعادل و توازن برخورداراست و دوستانه و جذاب به نظر می رسند
در مقابل نیز نام های وجود دارند همانند Ks,RTJ و… که ظاهر ی سخت و نامتعارف دارند.

Web Friendly-19 باشید .
مشتریان به صورت روزانه با اسامی مختلف شرکت ها و تبلیغات مختلف بمباران می شوند. آدرس وب سایت شما می بایست همانند نام شرکتتان باشد. از آدرس های سایت با خط تیره اجتناب کنید. به خاطر سپردن آدرس سایت حتی بدون خط تیره به اندازه کافی خودش سخت هست.

20-آیا نام فقط برای شما معنی و مفهوم دارد ؟
نام تجاری که معنای پنهان یا شخصی داشته باشد نمی تواند تداعی کننده چیزی در مورد برند شرکت شما باشد. توجه کنید شما نیز برای ارایه توضیح اضافی در مورد آن، زمانی که مشتریان برای اولین بار با آن روبرو میشوند، آنجا نخواهید بود.

21-چند روزی نام انتخابی را کنار گذاشته و دوباره به آن سر بزنید
لیست اسامی را برای یک یا دو روز کنار بگذارید. سپس مجددا آنها را بررسی کنید. ممکن است احساس متفاوتی نسبت به اسمی که قبلا دوستش داشتید پیدا کنید. و یا حتی ممکن است با نگاه کردن به لیست، اسامی جدید و کاملتری به ذهنتان برسد .

22-اطمینان حاصل کنید که شما آن را دوست دارید
فرایند انتخاب نام یک شرکت می تواند به راحتی تبدیل به یک دردسر بزرگ شود .
مدیر عامل شرکت Kingdom Ridge می گوید : او و شریک تجاری اش صدها ساعت برای بررسی و فکر کردن در مورد نام شرکت خود سپری کردند. آن ها در میان لیستی از نام خدایان یونانی ، کوه ها ، مکان های جغرافیا و …جتسجو کردند و نهایتا هم به نتیجه نرسیدند : Chris تصمیم گرفت که یک نام شناخته شده را انتخاب کند- خیابانی که او در آن زندگی می کرد Kingdom Ridge – او می گوید حالا هر زمانی که نام شرکت خود را می شنود هیجان زده میشود.

23-قانون را فراموش نکنید
اسامی انتخابی باید فارسی باشد، لاتین نباشد، با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد. تکراری نباشد بدین منظور به سایت www.ilenc.ir مراجعه کنید. از اعداد به صورت ریاضی آن استفاده نشود. از عناوین ایثارگران ، شاهد و امثالهم استفاده نشود . از عنوانهای شعرا، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
برای مثال چند سال پیش، برند آب معدنی سورپرایز به دلیل استفاده از واژه بیگانه، از سوی مراجع برای تعویض نام تجاری، تحت فشار قرار گرفت.

24-انتخاب نام اشتباه و اصرار بر عدم تعویض آن
بسیاری از صاحبان کسب وکار می دانند که اسم شرکتشان مشکل دارد . ولی امید دارند که به نحوه معجزه آسایی این مشکل خود به خود حل شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *