Brand packaging

بسته بندی برند


روانشناسی بسته بندی برند

بسته بندی به عنوان یک ابزار با اهمیت در برندسازی شناخته می شود و گاهی اوقات د بازاریابی از آن تحت عنوان ((پنجمین P)) یاد می شود.از آنجا که به طو تقریبی بیشتر تصمیم گیری ها در زمینه ی انتخاب برند در مکان خرید اتخاذ می شود،بسته بندی مناسب می تواند به سرعت نگاه مشتری را متوجه خود ساخته،ارزش های محصول را به آن ها منتقل سازد،ارزش ویژه برند را تقویب کند و اطلاعاتی کلیدی را در زمینه ی مقایسه آن با سایر گزینه ها ارائه دهد.
بسیلری از مدیران بر این باورند که هدف اصلی بسته بندی،ترغیب مشتریان به خرید است.برای بسیاری از کالاهای مصرفی بسته بندی شده،بسته بندی ابزار بازاریابی برند است و بر مصرف کنندگان،حتی پس از پایان فرایند خرید،تاثیرگذار است.به بیان دیگر،پس از اینکه محصول به منزل مشتری منتقل شد،می تواند روی سلیقه ها و ارزش های ادراک شده ی وی تاثیرگذاره و بر میزان مصرف در هر بار و حتی شیوه ی استفاده از آن تاثیر بگذارد.

 

بسته بندی می تواند بر حس چشایی تاثیرگذار باشد.

حس چشایی و لامسه ما بسیار منعطف و اثرپذیر است و آنچه ما روی بسته بندی می بینیم می تواند منجربه آن شود که (طعمی را که فکر می کنیم محصول دارد،به واقع حس کنیم)در یک مطالعه،دو نمونه ی غذایی که روی آن ها برچسب ده گرم پروتئین و ده گرم پروتئین سویا درج شده بودبه 181 نفر ارائه شد. هر دوی این نمونه ها کاملا مشابه بودند و هیچ کدام سویا ندداشتند.با وجود این،بسیاری از مردم بر این باور بودند که سویا،طعم اشتها آوری ندارد و به همین دلیل نمونه ای را که حاوی سویا می دانستند به عنوان ماده ی غذایی بد مزه و بدبو معرفی کردند.
این مطالعه نشان داد که انتخاب واژه ها و تصاویر درست روی بسته بندی می ت.واند تاثیر به سزایی بر انتظارات افراد و به تبع آن بر حواس آن ها باقی بگذارد.

 

بسته بندی می تواند بر ارزش محصول تاثیر بگذارد.

بسته بندی محصول می تواند تا مدت ها پس از خرید آن بر باورهای ما نسبت به ارزش آن در قبال مبلغ پرداخت شده،تاثیر بگذارد.بسیاری از افراد بر این باورند که هر قدر بسته خریداری شده بزرگ تر باشد، قیمت آن در قبال حجم،عادلانه تر است. با وجود این،شکل بسته بندی نیز می تواند بر نگرش ما نسبت به ارزش محصول تاثیر بگذارد.مطالعه نشان داد که در باور افراد،بسته بندی های بلند و باریک نسبت به بسته بندی های کوتاه و عریض حاوی حجم بیشتری از محصولات هستند.

 

بسته بندی بر رفتار مصرف تاثیرگذار است.

مطالعات به عمل آمده در مورد 48 ماده غذایی نشان داد،زمانی که اندازه بسته بندی دو برابر می شود،مصرف مشتری بین 18 تا 32 درصد افزایش می یابد.یکی از دلایل اصلی این امر آن است که بسته بندی های بزرگ تر هنجارهای مصرفی فرد را تحت تاثیر قرار داده و سطح نیاز را افزایش می دهد. در یک مطالعه به تماشاگران یک سینما در شهر شیکاگو، ظروف رایگان متوسط و بزرگ ذرت بو داده داده شد.مصرف آن دسته از افرادی که ظرف بزرگ تر را دریافت کردند 45 دررصد بیشتر از دیگران بود.حتی زمانی که این محصول 14 روز پس از زمان آماد سازی در اختیارشان قرار گرفت،(محصولی مانده و خشک) این افراد با وجود ابراز بیزاری از طعم آن، 32 درصد بیش از کسانی که ظروف متوسط را دریافت کرده بودند،مصرف داشتند.این اتفاق بارها در جشن ها و مهمانی ها برای بسیاری از ما رخ داده است.

 

بسته بندی می تواند بر شیوه ی استفاده از محصول تاثیر بگذارد.

یک راهبرد برای افزایش استفاده از کالاهایی که در مرحله ی بلوغ قرار گرفته اند ترغیب افاد به استفاده از برند در موقعیت های جدید،مانند استفاده از سوپ هنگام صبحانه یا استفاده از جوش شیرین به عنوان برطرف کننده ی بوی نامطبوع یخچال، است.یک تحلیل به عمل آمده از 26 محصول و 402  مصرف کننده نشان داد که نسبت افرادی که شیوه های جدید استفاده از یک محصول را از طریق بسته بندی فراگرفته اند،به آن دسته از افرادی که این اطلاعات را از طریق تبلیغات تلویزیونی آموخته اند دو به یک است.بخشی از دلیل تاثیرگذاری بسته بندی در شیوه  ی استفاده از آن است که مطمئنا در اختیار علاقه مندان برند قرار می گیرد و ضمانت کافی برای برقراری ارتباط نزدیک با مشتری را دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *