دانشگاه همبرگر مركز آموزش ویژه مدیران و كارمندان مك دونالد، تاكید زیادی روی خدمات به مشتری دارد. در این راستا یك دستورالعمل ۳۵۰ برگی استاندارد برای تهیه غذا و استفاده از تجهیزات و امكانات وجود دارد.

 

راز موفقیت برند مک دونالد
ری کراک می گوید: اگر آجری برای هر زمان داشتم عبارت کیفیت ، خدمات ، نظافت و ارزش قائل شدن را تکرار می کردم و فکر می کنم با آنها می توانستم پلی بر اقیانوس اطلس بسازم .

 

ری كراك بزرگترین فرصت را در عرضه غذا برای خانواده های مقتصد یافت كه دنبال سرویس سریع، محیط تمیز و غذای با كیفیت بودند .
كراك در رستورانهای تمیز و محیط خانوادگی، سرویس خوب و سریع را عرضه كرد. تمیزی محیط از جمله دستشوئیها و صمیمیت كاركنان از مزیتهای رقابتی او محسوب می شد و تلاش زیادی به عمل آمد كه این مزیتها به عنوان معیار استاندارد حفظ شود .

 

 

 

 

دانشگاه همبرگر برند مک دونالد
در 1961 ری یک دوره آموزشی را آغاز کرد، که بعدا بعنوان دانشگاه همبرگر نامیده شد، در رستوران جدیدی در ایالت ایلی نویز، روستای الک گروو. در این دوره ها، امتیازداران و کارکنان آموزش داده می شدند تا  روشهای علمی ایجاد مک دونالد موفق را بیاموزند. همبرگر یو همچنین آزمایشگاه تحقیق و توسعه برای گسترش روشهای آشپزی ، سرد کردن، ذخیره سازی و خدمات دهی داشت.امروز بیشتر از 80000 نفر از این دوره ها فارغ التحصیل شدند .

دانشگاه همبرگر مركز آموزش ویژه مدیران و كارمندان مك دونالد، تاكید زیادی روی خدمات به مشتری دارد. در این راستا یك دستورالعمل ۳۵۰ برگی استاندارد برای تهیه غذا و استفاده از تجهیزات و امكانات وجود دارد. مثلاً در این دستورالعمل تاكید شده است كه هرروز درب ها دوبار شسته شود. حتی برای پوشیدن لباس كاركنان و نحوه نگهداری موها، استاندارد وجود دارد و كاركنان مرد باید سر خود را همانند سربازان تا حد معین تراشیده و كفشهایشان را واكس بزنند تا براق شود. زنان باید كفش تیره و پاشنه كوتاه، توری سرپوشیده و آرایش مختصر داشته باشند و همگی موظف به استفاده از یونیفورم یكسان هستند .

 

نحوه پخت غذا كاملاً استاندارد است. یك پوند (حدود ۴۵۴ گرم) گوشت باید كمتر از ۱۹ درصد چربی داشته باشد و عرض همبرگر حدود ۳/۵ اینچ (۲/۵۴ سانتی متر) باشد و در هر همبرگر نباید بیش از یك چهارم اونس (حدود ۳۰ گرم) پیاز مصرف شود. مدت زمان نگهداری غذای پخته شده توسط اداره مركزی مشخص می شود. مثلاً چیپس هفت دقیقه، همبرگر ۱۰ دقیقه، قهوه ۳۰ دقیقه بعد از انقضای مدت غذا باید دور ریخته شود. بازرسان شركت دائماً این موارد را دقیقاً بررسی می كنند تا غذاها با كیفیت یكسان عرضه شود .

 

 

 

مك دونالـــد تبلیغ سنتی تلویزیونـی صبح های روز شنبه را ادامه می دهد و معتقد است كه به دنبال این تبلیغ یكی از بچه ها، خانواده را وادار می كند كه غذا را در بیرون صرف كنند. علاوه بر تبلیغ، مك دونالد گروه دیگری را نیز تشكیل داده است كه تحت عناوین مختلف نظیر روز كودك و یا از طریق شهربازیها و یا مسافرتهای تفریحی و استفاده از غذای مك دونالــد برای ناهار نسبت به جاری ساختن ایده های تبلیغی پیچیده فعالیت كنند .

رشد مك دونالد
مدیریت در گزارش سالانه ۱۹۹۵ واقعاً مباهات داشت زیرا فروش و سود كماكان ادامه داشته و حتی شتاب گرفته بود. شركت ۲۴۰۰ رستوران جدید در سال ۱۹۹۵ و ۱۸۰۰ رستوران جدید در سال قبل از آن در اطراف جهان دایر كرد .

مک دونالد بیش از شش رستوران در روز در سال ۱۹۹۵ افتتاح كرد و در نظر داشت در سال بعد هشت رستوران در روز دایر نماید .
مدیریت شركت، صف طویل را كه در روز افتتاح در شعبه های خارج تشكیل می شد، قدرت مك دونالد معنی كرد و اعلام می كند كه نگرانی ما مواجه شدن با تقاضای زیاد است. مثلاً ما در چین، ۶۵ رستوران مك دونالد داریم كه باید به ۱/۲میلیارد نفر سرویس دهند. شركت در پایان ۱۹۹۵ تعداد ۷۰۱۲ شعبه در ۸۹ كشور جهان و منجمله ۱۴۸۲ شعبه در ژاپن داشت .

برگر گوسفند برای هند گوشت برگرهای رستوران مك دونالد در هند به لحاظ رعایت احترام اكثریت هندو به گاو، از گوشت خالص و ۱۰۰ درصد گوسفند تهیه شده و به احترام اقلیت مسلمان نیز گوشت خوك استفاده نمی شود .
خام خواران نیز می توانند از ساندویچ های نباتی MC NUGGETS استفاده كنند ..

مانگا گاندی از نزدیكان ایندیرا گاندی نخست وزیر فقید هند، در حمایت از حیوانات گفت: من مخالف مك دونالد هستم زیرا آنها بزرگ ترین قاتل گاو در جهان هستند. ما قاتل گاو را در هند لازم نداریم. اما مشتریها اعتنایی به این حرفها نكرده و هندیهای طرفدار ادویه، فقط از كم بودن گوشت ساندویچ شكایت دارند. دومین رستوران مك دونالد بعد از دهلی، در بمبئی دایر شد و در اولین روز به ۱۲ هزار نفر سرویس داد .

 

عوامل شكست ناپذیری مك دونالد

  • منو و غذای ساده با كیفیت یكسان و هماهنگ در هزاران شعبه؛
  • تعیین معیار و استاندارد برای تمام جنبه های عملیاتی و نظارت مستمر بر ارائه خدمات، تمیزی و پاكیزگی؛
  • صمیمیت كاركنان علی رغم انبوه مشتریان و استفاده از تجهیزات انتقال غذا؛
  • تبلیغات سنگین به ویژه برای خانواده ها و بچه ها؛
  • تشخیص محورهای مناسب تبلیغ در بازار یعنی خانواده و بچه ها و جلب رضایت آنها با ارائه غذای باكیفیت به قیمت مناسب در بهترین محلهای شهر؛

پایان افسانه ری کراک درست تا روز فوتش کار در مک دونالد را متوقف نکرد .حتی زمانیکه با ویلچر حرکت می کرد تقریبا هر روز به دفترش در سن دیه گو می رفت او به دقت مراقب اوضاع شعبه مک دونالد نزدیک محل کارش بود،با تلفن به مدیریت رستوران یاد آوری می کرد آشغالها را بردارد، بخش خود را تمیز کند، وچراغها را در شب روشن کند .

بعلت علاقه او به نوآوری، موثر بودن، پیگیری جدی برای کیفیت و کمک های خیریه زیادش، همچنان یک بخش کامل و الهام بخش از مک دونالد است .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *