هویت نام تجاری

 

هویت برند چیست؟

هویت برند عناصر قابل مشاهده یک برند مانند رنگ، طرح و لوگو است که برند را در ذهن مصرف کنندگان شناسایی و متمایز می‌کند. هویت برند از تصویر برند متمایز است. مورد اول مربوط به هدف پشت نام تجاری و روشی است که یک شرکت کارهای زیر را انجام می‌دهد – همگی برای پرورش تصویری خاص در ذهن مصرف‌کنندگان است :

  • نام آن را انتخاب می کند
  • لوگوی خود را طراحی می‌کند
  • از رنگ‌ها، اشکال و سایر عناصر بصری در محصولات و تبلیغات خود استفاده می‌کند
  • زبان تبلیغات خود را می‌سازد
  • کارمندان را برای تعامل با مشتریان آموزش می دهد
  • تصویر برند نتیجه واقعی این تلاش‌ها، موفق یا ناموفق است.

 

اقلام کلیدی

هویت برند از عناصر قابل مشاهده یک برند مانند رنگ، طرح و لوگو تشکیل شده است که برند را در ذهن مصرف کنندگان شناسایی و متمایز می‌کنند. بازاریابی و پیام رسانی مداوم منجر به هویت برند ثابت و در نتیجه فروش ثابت می‌شود. ایجاد یک تصویر مثبت از برند می‌تواند فروش ثابتی را به همراه داشته باشد و عرضه محصول را موفق‌تر کند. ایجاد یک تصویر مثبت و منسجم از برند مستلزم تجزیه و تحلیل آن شرکت، بازار، تعیین اهداف، مشتریان و پیام شرکت است. رسانه‌های اجتماعی محرک قدرتمندی برای آگاهی از برند هستند. اما می‌بایستی این را در نظر گرفت که از طرفی می‌توانند مخرب قدرتمندی نیز باشند.

 

 

شناخت هویت برند

هویت برند از بسیاری جهات جنبه بصری (نماد یا تصویر) یک برند است. به شعار نایک یا سیب اپل نگاه کنید – اینها دو موردی هستند که هویت یک برند با یک نماد یا جنبه بصری مرتبط است. ساختن هویت برند باید تصویر بصری قوی داشته باشد تا بتوان آنرا به هویت برند پیوند داد. هویت برند از عناصر مختلف برندسازی تشکیل شده است. وقتی آنها را کنار هم می‌گذارید، هویت از بسیاری جهات نماد برند شما است. نحوه بیان و توصیف یک شرکت از تصاویر موجود در موارد بازاریابی، رنگ‌هایی که نشان دهنده برند هستند و اینکه چگونه یک شرکت خود را در رسانه‌های اجتماعی بازاریابی می‌کند، بیان می‌شود. هویت برند قوی، محبوبیت و حضور شرکت را در بازار رقابتی تقویت می‌کند.

فراتر از صرفه‌جویی در پول شرکت در تبلیغات، هویت یک برند موفق می‌تواند یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های شرکت باشد. ارزش نام تجاری یک دارایی نامشهود است و تعیین ارزش آن کار دشواری است.

به عنوان مثال، شرکت نایک صاحب یکی از قابل تشخیص‌ترین لوگوهای جهان به نام “swoosh” است. براساس گزارش فوربس “قدرتمندترین برندهای جهان در سال 2020″، برند نایک با ارزش نام تجاری تخمینی 39.1 میلیارد دلار در رتبه 13 قرار گرفته است. برترین برندها در لیست سال 2020 اپل بوده که ارزش نام تجاری آن 241.2 میلیارد دلار برآورد شده است.

 

ساختن هویت برند

گام‌هایی که یک شرکت باید برای ایجاد هویت برند قوی، منسجم و ثابت بردارد، متفاوت است، اما چند نکته به ‌طور گسترده در مورد اکثر موارد کاربرد دارد :

 

شرکت و بازار را تحلیل کنید. تجزیه و تحلیل کامل SWOT که شامل کل شرکت می‌شود – نگاهی به نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای شرکت – راهی اثبات شده برای کمک به مدیران برای درک بهتر موقعیت خود برای تعیین بهتر اهداف و مراحل مورد نیاز برای دستیابی به آنها است.

اهداف کلیدی کسب و کار را تعیین کنید. هویت برند باید به تحقق این اهداف کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک خودروساز به دنبال یک بازار لوکس خاص است، تبلیغات آن باید طوری ساخته شود که برای آن بازار جذاب باشد. آنها باید در کانال‌ها و سایت‌هایی ظاهر شوند که مشتریان احتمالی آنها را ببینند.

مشتریان خود را شناسایی کند. انجام نظرسنجی، تشکیل گروه‌های متمرکز و برگزاری مصاحبه‌های انفرادی می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا گروه مصرف کننده خود را شناسایی کند.

 

شخصیت و پیامی را که می‌خواهد منتقل کند مشخص کنید. یک شرکت به جای تلاش برای ترکیب هر ویژگی مثبت قابل تصور، سودمندی، مقرون به صرفه بودن، کیفیت، نوستالژی، مدرنیته، تجمل، سلیقه و کلاس، نیاز به ایجاد یک درک ثابت دارد. همه عناصر برند، از جمله کپی، تصاویر، اشارات فرهنگی و طرح‌های رنگی، باید یک پیام منسجم را ارائه دهند.

نکته حائز اهیمت : ایجاد هویت برند یک تلاش استراتژیک چند رشته‌ای است و هر عنصر باید از پیام کلی و اهداف تجاری پشتیبانی کند.

 

تاریخچه هویت برند

نمادهای ملی، مذهبی، صنفی و هرالدیک، که ممکن است آنها را مشابه برندسازی مدرن بدانیم، به هزاره‌ها قبل بر می‌گردد. رویه مدرن به انقلاب صنعتی باز می‌گردد. با این حال، زمانی که کالاهای خانگی شروع به تولید در کارخانه‌ها کردند، تولیدکنندگان به راهی برای متمایز کردن خود از رقبا نیاز داشتند.

بنابراین، این تلاش‌ها از برندسازی بصری ساده به تبلیغاتی که شامل جینگل و سایر تکنیک‌های فروش و بازاریابی می‌شد، تکامل یافت. بسیاری از شرکت‌ها ادعا می‌کنند که دارای قدیمی‌ترین مارک‌های تجاری هستند.

 

ملاحظات خاص

ایجاد هویت برند یک تلاش استراتژیک چند رشته‌ای است و هر عنصر باید از پیام کلی و اهداف تجاری پشتیبانی کند. می‌تواند شامل نام، لوگو و طراحی یک شرکت باشد. سبک آن و لحن کپی آن؛ ظاهر و ترکیب محصولات آن؛ و البته حضورش در شبکه‌های اجتماعی.

استیو جابز، بنیانگذار اپل، به جزئیاتی به کوچکی سایه خاکستری روی تابلوهای حمام در فروشگاه‌های اپل، علاقه داشت. اگرچه آن سطح تمرکز ممکن است ضروری نباشد، این حکایت نشان می‌دهد که برندسازی موفق اپل ناشی از تلاش شدید است، نه فقط شانس. اما ساختن هویت برند فقط برای برندهای بزرگ نیست. همه شرکت‌ها، اعم از مشاغل کوچک و متوسط، باید یک هویت برند قوی ایجاد کنند.

 

چرا هویت برند مهم است؟

هویت برند مهم است زیرا بدون آن، مشتریان نمی‌توانند به راحتی یک برند را تشخیص دهند. یک نام تجاری قوی ممکن است به فروش یک شرکت به مصرف کنندگان کمک کند.

 

چه چیزی یک برند خوب را می‌سازد؟

یک برند خوب تمرکز واضحی دارد، جلوه‌های بصری قوی دارد، با مخاطبان هدف خود (مثلاً خانواده در مقابل مخاطب بالغ) آشنا است و در دریایی از برندهای مشابه به راحتی قابل تشخیص است.

 

برندهای معروف چیست؟

نایک، مک دونالد، اپل، گوگل، دیزنی و آمازون برخی از شناخته شده‌ترین و ارزشمندترین برندها را دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *